Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
V první části článku o metodách alternativní a augmentativní komunikace (AAK) u dětí s poruchou autistického spektra (PAS) jsme informovali o specificích ve vývoji jazyka s ohledem na to, že více než 60 % dětí s PAS má určité jazykové deficity. Přiblížili jsme také jaké metody bez pomůcek se v praxi běžně využívají. V druhé části článku se zaměříme na metody AAK s pomůckami, na konkrétní komunikační softwary – na jejich srovnání i na možnosti, jak na ně získat finanční příspěvek.
Netechnické pomůcky – jedná se o cenově dostupnější a jednodušší variantu pomůcek, nevyžaduje nácvik ovládání, dobíjení baterie ani nejsou nutné zásahy v případě poruchy pomůcky. Na straně druhé nemají hlasový výstup, který mnohdy slouží k urychlení komunikace. Může se jednat například o reálné předměty (konkrétní hračky, jídlo…) či fotografie (Chleboradová, 2019).
V počátcích jsou v komunikaci s netechnickými pomůckami nejčastěji využívány reálné předměty či fotografie a obrázky. Fotografie mohou být dobrým motivačním prostředkem, protože dítě na nich vidí blízké osoby, prostředí i zážitky. Fotografie je v hierarchii osvojování si práce se symboly východiskem pro užívání abstraktnějších symbolů – obrázků a pikogramů (Bondy & Frost 2011).
Mezi netechnické pomůcky řadíme:
Komunikace prostřednictvím piktogramů je jednoduchá a názorná, je možné ji zároveň doplňovat o mluvenou řeč, často jsou k ní zařazovány také manuální znaky (např. Znak do řeči), které napomáhají vizualizaci sdělení, což může napomáhat lepšímu porozumění předávaným informacím. U dětí s PAS, které mají závažné mentální postižení, a jejich mentální věk se pohybuje kolem patnácti měsíců, je komunikace prostřednictvím piktogramů či jiných symbolů příliš náročná. U takových dětí je důležité rozvíjet předřečové dovednosti, mezi které patří např. ukazování na předmět rukou nebo očima (Thorová, 2016).
Příklad komunikační tabulky - co chci; zdroj: Podivná smečka
Příklad komunikační taulky - pocity; zdroj: Podivná smečka
Komunikační kniha - papírová v pevných deskách; zdroj: Dandula Pů Turková
Další komunikační pomůcky pro umístění fotek, obrázků a piktogramů:
Autor: Małgorzata Węgiersk
Autor: Veronika Kratochvílová
Zdroj: praacticalaac.org
Autor: Vendula Slavíková
Zdroj: Petit.cz
Autor: Vendula Slavíková
Autor: Andi Putt
Uspořádání symbolů v tabulkách nebo knihách:
Autor: Cathy Leonard
V praxi často používáme mix symbolů pro konkrétního uživatele. Pozor, aby byly symboly dobře čitelné, bez rušivých prvků a matoucího pozadí.
Název systému | Původ | Design | Využití |
Výhody | Ukázka |
PCS (Picture Communication Symbols) | Vyvinuty v USA, široce používaný systém v AAK. | Jednoduché, barevné obrázky představující slova nebo pojmy, přizpůsobené pro snadné pochopení. | Používá se ve školách, terapeutických zařízeních, a domácnostech, například v programu Boardmaker. | Široká škála symbolů, možnost personalizace. | |
Symboly Widgit | Vyvinuty ve Spojeném království firmou Widgit Software. | Stylizované, jasné obrázky s pevným přiřazením k slovním druhům, černobílé nebo barevné. | Použití v Evropě, zejména ve vzdělávání a zdravotnických službách, české verze v Symwriter a InPrint. | Pevná struktura usnadňuje rozvoj gramatických dovedností. | |
Piktogramy PICS | Vytvořeny v Kanadě logopedem Subhas C. Maharaj. | Jednoduché černobílé ikony, silně stylizované a abstraktnější než PCS. | Používány v Evropě, zejména ve Skandinávii, v českém jazyce např. v programech Petit. | Vysoká kontrastnost a jednoduchost, vhodné pro osoby se zrakovými problémy nebo kognitivními obtížemi. | |
VOKS (Výměnný obrázkový komunikační systém) | Adaptováno z PECS pro české prostředí. | Výměnné obrázky, obvykle jednoduché a přehledné, často vycházející z PCS. | Primárně určen pro děti s autismem, komunikace výměnou obrázků, v praxi může zahrnovat různé formy. | Možné začít používat v jakémkoliv věku, často první volba pro AAK. |
👉 Více informacích o VOKS naleznete ZDE.
Shrnutí rozdílů:
Pod či nad každým symbolem nebo fotografií by vždy mělo být napsáno co, nebo koho zobrazují. Důležité je to zejména pro komunikační partnery, aby dokázali správně rozpoznat, co chce daná osoba vyjádřit. Také to může pomoci sjednotit názvosloví, např. někdo obrázek s botou může obrázek označit jako tenisku, obuv apod. Text může pomoci i samotnému uživateli v tom, aby si písmo propojil s obrázkem a nenásilně se tak připravoval na čtení (Šarounová et al., 2014). V praxi je často využívaný mix symbolů pro konkrétního uživatele.
Řadíme zde účelová komunikační zařízení v praxi označovaná také jako komunikátory – s hlasovým výstupem, jednotlačítkové – pro jeden vzkaz, různé velikosti a tvary; vícetlačítkové – např. GoTalk (9, 20 nebo 32 okýnek + několik úrovní, s dynamickým displejem
Dále zde žádíme komunikační software, mezi ty v praxi často využívané řadíme:
Použití tabletů – dnes je již dostupná řada aplikací pro vyhledávání aplikací pro PAS – doporučovaný web Appyautism.com aktuálně není funkční, užitečné odkazy na aplikace naleznete např. na webu Diakonie.
Software |
Účel |
Knihovna symbolů |
Jazyková podpora |
Zkušební verze |
Cena licence |
Platforma |
Boardmaker 7 |
Tvorba a tisk komunikačních karet, tabulek, rozvrhů, vzdělávacích materiálů apod.
|
45 000 PCS symbolů |
Rozhraní v angličtině, symboly přeloženy do češtiny |
30 dní zdarma |
11 200 Kč za jednolicenci |
Windows, MacOS
|
---|---|---|---|---|---|---|
PictoSelector |
Výroba komunikačních karet, tabulek pomocí piktogramů
|
34 000 piktogramů |
Část přeložena do češtiny |
- |
Bezplatný |
Windows MacOS |
Altík |
Tvorba komunikačních tabulek a pomůcek (např. pro čtení)
|
2 000 pojmů |
Čeština |
- |
1 900– 9 900 Kč (různé verze) |
Windows |
Symwriter 2 |
Tvorba materiálů s obrázky na základě psaného textu
|
8 000 WLS symbolů |
Čeština, syntetický hlas |
21 dní zdarma |
3 600 Kč (pro rodinu) 12 340 – 22 022 Kč (pro 5–15 PC) |
Windows |
InPrint 3 * |
Tvorba materiálů se symboly, např. knihy, kartičky, deníky
|
Podobné jako Symwriter |
Čeština |
21 dní zdarma |
6 500–22 990 Kč (pro 1–10 PC) |
Windows |
Grid 3 |
Komunikace prostřednictvím počítače, ovládání PC a mobilních zařízení |
Symbol Talker A/B symboly PCS |
Čeština |
60 dní zdarma |
20 700 Kč |
Windows* * |
Go Talk Now |
Personalizované komunikační desky s obrázky, zvuky a texty |
rozsáhlou knihovnu symbolů, včetně SymbolStix |
Angličtina, možnost pracovat s českými texty a hlasové výstupy |
Od 2 990 Kč |
iOS | |
Snap Core First
|
Personalizované komunikační desky s obrázky, zvuky a texty |
knihovnu symbolů PCS |
Čeština |
TS Snap 60 dní zdarma (pouze pro iOS; bez hlasového výstupu) |
1 300 Kč pro iOS; 5 460 Kč pro Windows |
iOS a Windows |
* * Existuje bezplatná aplikace Grid Player, která je zjednodušenou verzí programu Grid 3 a je možné ji používat v tabletu se systémem iOS (Apple). Tato aplikace umožňuje používat libovolné mřížky, které si do tabletu uživatel nahraje. Omezení aplikace je v tom, že neumožňuje mřížky měnit, ani vytvářet mřížky nové. Pokud chce uživatel mřížky vytvářet a upravovat podle svých potřeb, musí změny provést v programu Grid 3 na počítači se systémem Windows.
Při výběru vhodného komunikačního softwaru se doporučuje využít dostupné zkušební verze k otestování funkcionalit programu před finálním rozhodnutím.
Pokud si nejste jistí možnostmi financování pomůcek pro AAK, můžete se obrátit na poradnu NAUTIS, nebo se obraťte přímo na prodejce, kteří pomoc s financováním nabízejí: Petit nebo Spektra.
Autismus má oproti jiným typům postižení svá specifika, a je tak potřeba volit odlišný přístup k používání AAK. Ta se totiž u dětí s autismem zavádí nejen z důvodů přímé komunikace - „aby něco řekly a okomentovaly“, ale i z důvodů podpory porozumění řeči a okolnímu dění. Často je potřeba strukturovaný program rozvoje komunikace s postupným nácvikem. Je potřeba klást větší důraz na pragmatickou stránku komunikace, tedy na její funkčnost. AAK je vhodné použít i u dětí, které jsou schopné tvořit slova, mluvit totiž neznamená funkčně komunikovat (Kouřil, 2024).
Při zavádění AAK do praxe jsou důležitými prvky motivace, modelování a týmová spoluprácé, které napomáhají k úspěšnému osvojení a používání komunikačních systémů.
Motivace je základním prvkem při učení nových dovedností, což platí i pro zavádění AAK. Motivace zahrnuje vnitřní nebo vnější podněty, které povzbuzují uživatele AAK k tomu, aby komunikoval nebo používal komunikační nástroje. Nápomocné nám při motivaci dítěte můžou být:
Pro úspěšné osvojení AAK je klíčové také modelování. To v kontextu AAK znamená, že komunikační partneři (např. rodiče, učitelé, terapeuti) používají AAK spolu s mluvenou řečí, aby ukázali, jak komunikace pomocí systému probíhá. Tento proces zahrnuje přímé ukázky, jak používat komunikační symboly nebo zařízení. Pro úspěšné osvojení AKK se může při modelování zaměřit na:
Motivace a modelování se vzájemně doplňují. Motivace podporuje zájem a zapojení dítěte do komunikace, zatímco modelování mu poskytuje praktický příklad, jak systém používat. Efektivní modelování v přirozených situacích také zvyšuje motivaci uživatele, protože vidí, že systém AAK skutečně funguje.
Modelování velmi srozumitelnou formou představuje video Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci.
Pro ty, kdo rozumí anglicky, doporučujeme také video, které nabízí praktické tipy a inspiraci, jak s modelováním začít.
👉 Více o rozvoji komunikačních dovedností si můžete přečíst v článku Jak učit dítě s PAS efektivně vyjádřit svá přání a potřeby.
👉 Více informací o AAK naleznete v 1+10 doporučení.
Brignell, A., Chenausky, K. V., Song, H., Zhu, J., Suo, C., & Morgan, A. T. (2018). Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2018(11), Article CD012324. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012324.pub2
Bondy, A., & Frost, L. (2011). A picture's worth: PECS and other visual communication strategies in autism (2nd ed.). Picture Communication Exchange System.
Cataix-Negre, E. (2017). Communiquer autrement (2nd ed.). deBoeck Supérieur.
Cui, M., Ni, Q., & Wang, Q. (2023). Review of intervention methods for language and communication disorders in children with autism spectrum disorders. PeerJ, 11, e15735. https://doi.org/10.7717/peerj.15735
Herzánová, B., Gwóźdźová, L., Laudová, L., Neville, L., Staňková, K., & Šarounová, J. (2021). Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci (1. vyd.). Speciálně pedagogické centrum pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na augmentativní a alternativní komunikaci s.r.o.
Hughes, M. M., Shaw, K. A., DiRienzo, M., et al. (2023). The prevalence and characteristics of children with profound autism, 15 sites, United States, 2000–2016. Public Health Reports, 138(6), 971–980. https://doi.org/10.1177/00333549231163551
Chleboradová, B. (2019). Alternativní a augmentativní komunikace: Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Masarykova univerzita.
Janovcová, Z. (2010). Alternativní a augmentativní komunikace: učební text (2nd ed.). Masarykova univerzita.
Kouřil, J. (2024). Základy komunikace, rozvoj komunikačních dovedností, asertivita, metody alternativní komunikace, 2. část [Prezentace]. NAUTIS.
Loncke, F. (2014). Augmentative and alternative communication: Models and application for educators, speech-language pathologists, psychologists, caregivers, and users. Plural Publishing.
Makaton Charity. (2023). Starting out: Core vocabulary. Makaton. https://www.makaton.org/TMC/SHOP/Starting_out__Core_vocabulary_.aspx
Neubauerová, L., & Neubauer, K. (2018). Augmentativní a alternativní komunikace a klinická logopedická praxe. In K. Neubauer (Ed.), Kompendium klinické logopedie: Diagnostika a terapie poruch komunikace (pp. 697–714). Portál.
Šarounová, J., Kunová A., Lorinczová L., Skalová P. (2014). Metody alternativní a augmentativní komunikace. Portál.
Thorová, K. (2016). Autismus: Teorie a terapie. Portál.
Názory