heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Základní škola
          5. Školní zralost a školní připravenost - důležité faktory před zahájením školní docházky dítěte s PAS

          Školní zralost a školní připravenost - důležité faktory před zahájením školní docházky dítěte s PAS

          Autor:
          Mgr. Alena Perlínová
          Recenzent:
          PaedDr. Věra Čadilová
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          11. 02. 2021
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Školní zralost a školní připravenost - důležité faktory před zahájením školní docházky dítěte s PAS


          Jedná se o termíny, které vyjadřují schopnost dítěte usednout v následujícím školním roce do školních lavic, jejich naplnění je předpokladem školní úspěšnosti.


          Školní zralost
          je definována dle Pedagogického slovníku (2009) jako „stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou i sociální způsobilost začít školní docházku a zvládnout požadavky výuky“.

          Školní připravenost je komplex zdatností, díky kterým se dítě dokáže aktivně adaptovat, začlení se tím do školy, začne zvládat učivo i komunikaci, v níž se celý proces učení odehrává.


          Každé dítě se vyvíjí individuálně, nicméně jsou kritéria, která by děti měly splňovat, aby pro ně vstup do školy byl co nejpříjemnější, nejoptimálnější a neznamenal pro ně nadbytečný stres. Pokud je do školy přijato dítě nezralé, může to u něj vyvolat dlouhodobý stres, protože kvůli své nezralosti určitých důležitých funkcí nezvládá výuku. Jsou na něj kladeny požadavky, které vedou k jeho přetěžování, může docházet ke zvýšené unavitelnosti, vyčerpání, zvýšené nemocnosti aj. Je zde velké riziko školní neúspěšnosti, kterou mnoho žáků prožívá jako traumatizující. U dítěte může dojít k vytvoření tzv. syndromu neúspěšného dítěte, kdy se u něj mohou rozvinout různé formy fobií ze školy, poruchy příjmu potravy, mohou vznikat poruchy chování (negativismus, zvýšená agresivita aj.), může se rozvinout řada dalších psychosomatických projevů, může být ovlivněno formování sebepojetí a sebevědomí dítěte.


          Právní náležitosti

          Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. Zápis dětí do základních škol vychází z ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (tzv. školský zákon) ve znění pozdějších předpisů, kde je specifikován takto: 

          § 36 odst. 3: Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce. Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.


          Kdo se může podílet na procesu rozhodování:
          • rodiče, širší rodina, kamarádi (srovnávání s jinými dětmi);
          • pedagog v mateřské škole (také proto je nyní docházka v předškolním ročníku v MŠ pro děti povinná);
          • pediatr;
          • odborník (psycholog, speciální pedagog, psychiatr).

          Co by mělo umět dítě, které jde do školy:
          • správně vyslovovat všechny hlásky;
          • pozorně poslouchat pohádku nebo jiný text a jednoduše vyprávět obsah;
          • reagovat na cizího dospělého, vyřídit jednoduchý vzkaz, obstarat jednoduchý nákup atp.;
          • pracovat samostatně ve skupině dětí tak, jak je zvyklé v mateřské škole nebo v zájmovém kroužku;
          • komunikovat s vrstevníky, spolupracovat s ostatními dětmi;
          • vydržet sedět nad zadaným úkolem alespoň čtvrt hodiny a být schopné úkol dokončit;
          • recitovat básničku, zazpívat písničku;
          • vědět, jak se jmenuje, kde bydlí, kolik mu je let;
          • orientovat se v základních činnostech obvyklých pro určité dny (dny v týdnu – umět vyjmenovat a vědět, kdy chodí na kroužek, kdy je víkend…), určitou dobu (ráno, poledne, večer…), roční období;
          • správně ukázat směr a polohu (nahoře-dole, vpředu–vzadu, vlevo–vpravo, vysoko–nízko…);
          • hrát jednoduché hry – domino, pexeso, člověče nezlob se, skládat puzzle;
          • napočítat do pěti;
          • držet správně tužku mezi palcem a ukazováčkem, aby konec tužky mířil k rameni, netlačil, kreslil tak, aby tužka lehce klouzala po papíře;
          • vystřihovat jednoduché tvary;
          • třídit věci podle druhu, velikosti, barvy, tvaru, množství;
          • samostatně se oblékat, zapínat knoflíky, zavázat tkaničky, dodržovat hygienu – mýt si ruce, najíst se příborem;
          • pozdravit, poprosit, poděkovat.

          Deficity v sociálním chování jako důvod pro odklad školní docházky

          Pokud dítě výrazněji nesplňuje kritéria pro školní zralost, je rodičům doporučen odklad školní docházky. U žáků s PAS často nebývá problémem intelektová úroveň, zralost však ovlivňují deficity v oblasti sociálního chování. Každé dítě s PAS je jiné, a tak i v oblasti sociálního chování můžeme pozorovat různé projevy dětí. Děti mohou být velmi naivní, důvěřivé, nedokážou odhadnout nebezpečí plynoucí ze sociálních interakcí. Nebo jim naopak jakýkoli kontakt s cizí osobou může působit potíže, a tak nejsou téměř schopné kontakt navázat, respektovat autoritu pedagoga, vyhovět kladeným požadavkům. Velmi důležitá je však schopnost navazovat a udržet vztahy se spolužáky. Děti s PAS často narážejí na neschopnost vhodně druhé děti kontaktovat, nemají cit pro přiměřenost, nerozumí vtipu, nadsázce apod. To vše je výrazně hendikepuje v kontaktu se spolužáky. Později se žák může ocitnout mimo kolektiv, může se stát terčem šikany. 

          K poruchám autistického spektra bývají přidruženy další poruchy a onemocnění, které rovněž mohou mít dopad na úspěšné vzdělávání žáků. Jde např. o vývojové poruchy řeči, poruchu aktivity a pozornosti, vývojové poruchy motorických funkcí, specifické poruchy učení, úzkostné poruchy, deprese, obsedantně kompulzivní poruchu.

          Proto je velmi důležité zvážit, nakolik je dítě v šesti letech k nástupu do školy připravené nebo zda je vhodné doporučit mu odklad školní docházky a tento rok využít především k eliminaci deficitů (např. rozvíjení sociálních dovedností, řeči a komunikace, posilování adaptability, rozvíjení motorických funkcí), které by bránily k úspěšnému vzdělávání dítěte v základní škole.


          Jak mohou rodiče svým dětem pomoci
          • Věnujte dítěti soustředěnou pozornost. Při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě ho vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
          • Vyprávějte dítěti a čtěte mu; televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
          • Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujete tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
          • Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí, zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
          • Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
          • Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
          • Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
          • Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres pro děti, zákonné zástupce i pedagogy. Připravujte dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
          • Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi – uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.


          👉 Jak se rodič i dítě s PAS  mohou včas a vhodně připravit na přechod žáka z mateřské na základní školu? Přečtete si náš článek věnovaný tomutu tématu.

          👉 Pro další potřebné informace navštivte také v rubrice Autismus podle věku kategorii Předškolák, záložku JEDNAT.

          Zdroje
          • VLČKOVÁ, Helena, POLÁKOVÁ, Simona. Test mapující připravenost pro školu (MaTeRS). Národní ústav pro vzdělávání, 2013. ISBN není dostupné. 
          • Informace k organizaci zápisů k povinné školní docházce [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. 16. 12. 2016. [cit. 22. 12. 2020]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/39797/. 
          • Heslo Školní zralost In: MAREŠ, Jiří, PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073676476. 
          • HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 2018. ISBN 9788024746753 
          • MACHÁLKOVÁ, Kateřina. Posouzení školní zralosti dítěte při vstupu do 1. třídy základní školy. Brno, 2013. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jan Šťáva. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/to1ya/DP_-_text.pdf

          Zdroj fotografie:

          • Rob Briscoe. „Indiana Asking For An Escort.“ August 13, 2015. Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 22. 1. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/thebriscoes/19983969193
          Nautis bannerNautis banner

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.