Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Jedná se o termíny, které vyjadřují schopnost dítěte usednout v následujícím školním roce do školních lavic, jejich naplnění je předpokladem školní úspěšnosti.
Školní připravenost je komplex zdatností, díky kterým se dítě dokáže aktivně adaptovat, začlení se tím do školy, začne zvládat učivo i komunikaci, v níž se celý proces učení odehrává. |
Každé dítě se vyvíjí individuálně, nicméně jsou kritéria, která by děti měly splňovat, aby pro ně vstup do školy byl co nejpříjemnější, nejoptimálnější a neznamenal pro ně nadbytečný stres. Pokud je do školy přijato dítě nezralé, může to u něj vyvolat dlouhodobý stres, protože kvůli své nezralosti určitých důležitých funkcí nezvládá výuku. Jsou na něj kladeny požadavky, které vedou k jeho přetěžování, může docházet ke zvýšené unavitelnosti, vyčerpání, zvýšené nemocnosti aj. Je zde velké riziko školní neúspěšnosti, kterou mnoho žáků prožívá jako traumatizující. U dítěte může dojít k vytvoření tzv. syndromu neúspěšného dítěte, kdy se u něj mohou rozvinout různé formy fobií ze školy, poruchy příjmu potravy, mohou vznikat poruchy chování (negativismus, zvýšená agresivita aj.), může se rozvinout řada dalších psychosomatických projevů, může být ovlivněno formování sebepojetí a sebevědomí dítěte.
Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. Zápis dětí do základních škol vychází z ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (tzv. školský zákon) ve znění pozdějších předpisů, kde je specifikován takto:
§ 36 odst. 3: Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce. Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.
Pokud dítě výrazněji nesplňuje kritéria pro školní zralost, je rodičům doporučen odklad školní docházky. U žáků s PAS často nebývá problémem intelektová úroveň, zralost však ovlivňují deficity v oblasti sociálního chování. Každé dítě s PAS je jiné, a tak i v oblasti sociálního chování můžeme pozorovat různé projevy dětí. Děti mohou být velmi naivní, důvěřivé, nedokážou odhadnout nebezpečí plynoucí ze sociálních interakcí. Nebo jim naopak jakýkoli kontakt s cizí osobou může působit potíže, a tak nejsou téměř schopné kontakt navázat, respektovat autoritu pedagoga, vyhovět kladeným požadavkům. Velmi důležitá je však schopnost navazovat a udržet vztahy se spolužáky. Děti s PAS často narážejí na neschopnost vhodně druhé děti kontaktovat, nemají cit pro přiměřenost, nerozumí vtipu, nadsázce apod. To vše je výrazně hendikepuje v kontaktu se spolužáky. Později se žák může ocitnout mimo kolektiv, může se stát terčem šikany.
K poruchám autistického spektra bývají přidruženy další poruchy a onemocnění, které rovněž mohou mít dopad na úspěšné vzdělávání žáků. Jde např. o vývojové poruchy řeči, poruchu aktivity a pozornosti, vývojové poruchy motorických funkcí, specifické poruchy učení, úzkostné poruchy, deprese, obsedantně kompulzivní poruchu.
Proto je velmi důležité zvážit, nakolik je dítě v šesti letech k nástupu do školy připravené nebo zda je vhodné doporučit mu odklad školní docházky a tento rok využít především k eliminaci deficitů (např. rozvíjení sociálních dovedností, řeči a komunikace, posilování adaptability, rozvíjení motorických funkcí), které by bránily k úspěšnému vzdělávání dítěte v základní škole.
👉 Jak se rodič i dítě s PAS mohou včas a vhodně připravit na přechod žáka z mateřské na základní školu? Přečtete si náš článek věnovaný tomutu tématu.
👉 Pro další potřebné informace navštivte také v rubrice Autismus podle věku kategorii Předškolák, záložku JEDNAT.
Zdroj fotografie:
Názory