heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          Autismport - dívka se dívá na svazek fialových kytek

          Pomáháme světu
          porozumět autismu
          a lidem s autismem
          porozumět světu

          vše o autismu
          časté dotazy

          Jak se autismus projevuje v určitém věku?otestovat

          Kojenec
          do 1 roku
          Batole
          1 - 3 roky
          Dítě
          3 - 4 roky
          Předškolák
          5 - 7 let
          Školák
          6 - 9 let
          Prepuberta
          10 - 12 let
          Dospívání
          13 - 17 let
          Raná dospělost
          18 - 26 let
          Dospělost
          27 - 44 let
          Střední věk
          45 - 64 let
          Stáří
           

          Efektivní přístup

          Poznejte optimální přístup v případě, že se u Vašeho dítěte projeví autismus

          1
          Správný čas
          INFO

          Správný čas

          Mezi odborníky panuje shoda, že čím dříve je dítě diagnostikováno a čím dříve se s ním začne pracovat, tím více se zvyšuje možnost, že se dítě zlepší. Pozdní diagnóza naopak nese riziko zhoršujících se obtíží v důsledku nadměrné psychické zátěže. Neošetřené dítě může být vystaveno nadměrnému stresu z nadměrných požadavků rodičů, MŠ, nebo později na ZŠ. Rizikovým obdobím pro děti bez diagnózy je i období dospívání, kdy si zejména adolescenti začínají uvědomovat svou odlišnost, ale nemají pro ni vysvětlení. Diagnóza v dospělosti může znamenat podporu při dokončení střední školy a při studiu na vysoké škole. Může snížit strach z budoucnosti a přinést možnost tréninku dovedností při přechodu ze školního prostředí do zaměstnání. Podpora může přispět k získání podporovaného nebo samostatného bydlení či pomoci v partnerském životě. 

          Diagnóza a následná podpora v každém věku dává naději na konstruktivní řešení situace a snížení rizika eskalace sociálních, psychických i zdravotních obtíží. U autismu rozhodně platí, že je dobré začít včas a zároveň nikdy není pozdě. Pokud se chcete dozvědět více, jděte do příslušné sekce nebo si přečtěte podrobnější informace zde.

          Příslušné sekce:

          Autismus podle věku
          2
          Správné informace
          INFO

          Správné informace

          Ve shodě s odbornými společnostmi a Evropskou organizací Autism Europe jdeme cestou na důkazech založeného přístupu neboli praxe podložené důkazy, což znamená, že ve všech oblastech intervencí a péče o lidi s autismem považujeme za nutné propojovat fakta získaná výzkumnou činností s odborností, odbornou zkušeností i hodnotami, preferencemi a individualitou klienta. Vývoj lidského vědění vyžaduje kontinuální monitorování nových poznatků a jejich uvádění do praxe.

          Lidé s autismem mají právo na efektivní intervenci, podporu, péči a kvalitní služby. Je třeba počítat s tím, že autismus s sebou nese potřebu dlouhodobé, často celoživotní podpory. Nutné je rozvíjet a podporovat celoživotní vzdělávání odborníků a jejich specializaci v oblasti autismu a neurovývojových poruch. Další důležité informace najdete v příslušných rubrikách a také v článku Autismus a praxe podložená důkazy.

          Příslušné sekce:

          Vše o autismu
          Mýty a fakta
          Webináře
          1 + 10 doporučení
          3
          Správná intervence
          INFO

          Správná intervence

          Dnešní doba umožňuje přístup k obrovskému množství informací. Pro člověka bývá velmi těžké se rozhodnout, čemu věřit, které tvrzení je správné a jakou nejefektivnější cestu zvolit. I když jsou známy programy, které prokázaly svou efektivitu, je zapotřebí konstatovat, že žádná zázračná ani univerzální léčba autismu neexistuje. Je moudré dobře zvážit, kam investovat čas a finance. Některé neověřené, ale velmi proklamované léčebné postupy, doporučení nebo programy mohou být i nebezpečné. U jiných může vyjít zakoupení placebo efektu velmi draho. I každá na důkazech založená intervence má rozdílné možnosti a meze, míří na jinou oblast, má jiný rozsah použitelnosti a bude fungovat jiným lidem.

          Rámec správné intervence vymezuje kvalita života jedince a jeho rodiny, kterou vytváří nejen uspokojování materiálních potřeb jedince, ale i naplňování jeho individuálních hodnot, fyzických a emočních potřeb, sociální začlenění, sebeurčení, dodržování a ochrana lidských práv.

          Příslušné sekce:

          Terapie
          Terapie
          Zdraví
          Zdraví
          1 + 10 doporučení
          4
          Správné místo
          INFO

          Správné místo

          V České republice existuje několik odborných i svépomocných služeb a iniciativ, u kterých může člověk s autismem nebo jeho blízcí najít adekvátní podporu. Některé z nich se na autismus přímo specializují, jiné mohou pomoci, i když přímo specializované nejsou. Mnohdy není lehké potřebnou pomoc sehnat.

          To správné místo vám ale může pomoci najít následující Mapa míst podpory. Klikněte do příslušné části na mapě nebo si podrobnosti o tom, jak při hledání pomoci postupovat, přečtěte zde.  

          Najděte si vaše správné místo:

          KarlovarskýkrajPlzeňskýkrajÚstecký krajStředočeský krajPrahaJihočeskýkrajLiberecký krajKrálovéhr.krajPardubickýkrajVysočinaJihomor.krajOlom.krajZlínskýkrajMoravskoslez.kraj
          Webináře
          Webináře
          1 + 10 doporučení
          1 + 10 doporučení
          Osobnosti
          Osobnosti
          Filmy, literatura...
          Filmy, literatura...
          O autismu nevšedně
          O autismu nevšedně
          Selfadvokacie
          Selfadvokacie
          Autismus v ČR a ve světě
          Autismus v ČR a ve světě
          Autoři
          Autoři

          Místa podpory

          KarlovarskýkrajPlzeňskýkrajÚstecký krajStředočeský krajPrahaJihočeskýkrajLiberecký krajKrálovéhr.krajPardubickýkrajVysočinaJihomor.krajOlom.krajZlínskýkrajMoravskoslez.kraj
          Zobrazit vše

          Mýty a Fakta

          mýtus 1:

          Očkování způsobuje u některých dětí autismus

          Fakt:

          Všechny metodicky silné studie vyvrátily souvislost mezi očkováním a autismem. Výzkum zkoumal i velkou skupinu dětí, které měly staršího sourozence s autismem a nebyly očkované. Autismus se objevil ve stejné míře ve skupině očkovaných i neočkovaných sourozenců. Tím padla hypotéza, že autismus se po očkování rozvíjí pouze u dětí s genetickou predispozicí. Atypického chování a vývoje si rodiče dětí s autismem často všimnou ve věku, kdy děti podstupují očkování. V souvislosti s ním se mohou objevit i nepříjemné nežádoucí účinky, které ale s autismem nesouvisí. Toto rané období vývoje je přesně dobou, kdy se stává autismus v chování zřetelný, u zhruba třetiny dětí se objevuje regres (a to i u těch neočkovaných). Naše vnímání a uvažování je nepřesné a dopouští se kognitivních zkreslení (chyb v úsudku). Rodiče snadno zamění časovou souvislost za příčinu. Tento častý logický omyl je znám jako chybná časová následnost (post hoc ergo propter hoc). Objektivní odpověď může dát pouze výzkum dodržující postupy, které slouží k tomu, aby se tato lidské mysli přirozená zkreslení minimalizovala. Výsledky výzkumu hovoří jasně. Žádná forma očkování autismus nezpůsobuje.

          👇 Mýty a fakta najdete také také v kreslené podobě. 

          Zdroje
          • JAIN A., MARSHALl J., BUIKEMA A., BANCROFT T., KELLY JP., NEWSCHAFFER CJ. Autism occurrence by MMR vaccine status among US children with older siblings with and without autism. JAMA. 2015 Apr 21;313(15):1534-40. doi: 10.1001/jama.2015.3077. Erratum in: JAMA. 2016 Jan 12;315(2):204. PMID: 25898051.
          • Institute of Medicine. 2012. Adverse Effects of Vaccines: Evidence and Causality. Washington, DC: The National Academies Press. Dostupné z: https://doi.org/10.17226/13164.
          • DESTEFANO F., PRICE CS., WEINTRAUB ES. Increasing exposure to antibody-stimulating proteins and polysaccharides in vaccines is not associated with risk of autism. J Pediatr. 2013 Aug;163(2):561-7. doi: 10.1016/j.jpeds.2013.02.001. Epub 2013 Mar 30. PMID: 23545349.
          • Institute of Medicine (US) Immunization Safety Review Committee. Immunization Safety Review: Vaccines and Autism. Washington (DC): National Academies Press (US); 2004. PMID: 20669467.
          • HVIID A., HANSEN JV., FRISCH M, MELBYE M. MEASLES, Mumps, Rubella Vaccination and Autism: A Nationwide Cohort Study. Ann Intern Med. 2019 Apr 16;170(8):513-520. doi: 10.7326/M18-2101. Epub 2019 Mar 5. PMID: 30831578.
          • CDC, Science Summary: CDC Studies on Thimerosal in Vaccines, 2020 . Dostupné z: https://www.cdc.gov/vaccinesafety/pdf/cdcstudiesonvaccinesandautism.pdf
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.

          autorPhDr. Kateřina Thorová Ph.D.

          Mgr. Martina Hodovalová

          recenzentMgr. Martina Hodovalová

          mýtus 2:

          Autismus automaticky znamená vysoký intelekt

          Fakt:

          Autismus se často pojí s poruchami intelektu. V běžné populaci se poruchy intelektu vyskytují asi u 1 % osob. Zhruba polovina dětí s PAS má intelektové schopnosti v pásmu výraznějšího deficitu. Mezi osobami s PAS má IQ <70 zhruba jedna třetina dětí a u 25 % spadá intelektový výkon a adaptační schopnosti do hraničního pásma (IQ 71-85). Zbytek populace osob s autismem má intelekt v normě, tedy v pásmu podprůměru, průměru a nadprůměru. Schopnosti bývají často velmi nerovnoměrně rozvinuty. Některé osoby s autismem patří mezi nadané, často ale čelí riziku, že autismus u nich není diagnostikován a obtíže, kterým osoby s PAS a vysokým intelektem čelí, jsou nesprávně považovány za důsledek vysokého intelektu.

          👇 Mýty a fakta najdete také také v kreslené podobě. 

          Zdroje
          • MAULIK PK, MASCARENHAS MN, et al. Prevalence of intellectual disability: a meta-analysis of population-based studies. Res Dev Disabil. 2011 Mar-Apr;32(2):419-36. doi: 10.1016/j.ridd.2010.12.018. Epub 2011 Jan 13. Erratum in: Res Dev Disabil. 2013 Feb;34(2):729. PMID: 21236634.
          • MOAWAD, H. The Myth of Autism and Exceptional Intellect, September 5, 2017, https://www.neurologylive.com/view/myth-autism-and-exceptional-intellect, přístup 20.1. 2021
          • BAIO J, WIGGINS L, et al.  Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2014. MMWR Surveill Summ. 2018 Apr 27;67(6):1-23. doi: 10.15585/mmwr.ss6706a1.
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.

          autorPhDr. Kateřina Thorová Ph.D.

          Mgr. Martina Hodovalová

          recenzentMgr. Martina Hodovalová

          mýtus 3:

          Diagnostický test na autismus mi vyšel pozitivní, proto má vyšetřovaná osoba autismus. Nebo mi naopak vyšel test negativní, proto autismus nemá

          Fakt:

          Výsledky testů, i když diagnostických a patřících do zlatého standardu, nemusí být totožné s klinickou diagnózou. Testy mají v diagnostickém procesu jen podpůrnou roli, sesbíraná data je zapotřebí interpretovat. Pokud se diagnostik spoléhá pouze na testy, zvyšuje se riziko nesprávného výsledku. Velmi záleží na celkových klinických zkušenostech diagnostika a kvalitě administrace testů. Testy je zapotřebí předkládat s opatrností, zapojit kritickou klinickou perspektivu a reflexi. Testy zlatého standardu hůře identifikují jedince s autismem, kteří jsou starší, dospělí, ženského pohlaví a mají vyšší intelekt. Autismus je vývojová porucha, čím starší jedinec je, tím více jsou pro diagnostiku stěžejní údaje z minulosti.

          👇 Mýty a fakta najdete také také v kreslené podobě. 

          Zdroje
          • FRIGAUX Antoine et al. ADOS face au diagnostic différentiel des troubles du spectre autistique: intérêts, limites et ouvertures [ADI-R and ADOS and the differential diagnosis of autism spectrum disorders: Interests, limits and openings]. Encephale. 2019; 45(5):441-448.
          • FALKMER Torbjörn et al. Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: a systematic literature review. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2013. 22(6), 329-40. PMID: 23322184.
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.

          autorPhDr. Kateřina Thorová Ph.D.

          Mgr. Martina Hodovalová

          recenzentMgr. Martina Hodovalová

          • Informace
          • Články
          Načíst další 

          Aktuality

          Partneři

          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor
          Sponzor

          Newsletter

          Nenechte si ujít novinky z AutismPortu i ze světa autismu! Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a budeme vás pravidelně informovat o nově publikovaných článcích, nově otevřených rubrikách i dalším unikátním obsahu na AutismPort.cz. Komerční sdělení nezasíláme.

          Vyplněním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.