Jak na příspěvek na péči – praktické rady a tipy
Datum publikace
12. 01. 2021Aktualizováno
15. 11. 2024
Žádat o příspěvek na péči (příspěvek, PnP) se může zdát jako náročný a zdlouhavý proces, který občas vede až k pocitu marnosti a zbytečně vynaloženého času. Zvlášť v případě, kdy do vydání rozhodnutí o přiznání příspěvku na péči uplyne mnoho měsíců. I přesto je ale příspěvek na péči jedním z podpůrných mechanismů, který péči o člověka, a to nejen s PAS, může usnadnit.
Celý text si můžete také poslechnout. Namluvila Pavla Hradecká.
Péče o člověka s poruchou autistického spektra může být náročná nejen po stránce psychické a fyzické, ale i finanční. Zátěž na finanční poměry rodiny může být značná. Nemusí to být jen peníze za různá vyšetření, léky, diety atd., ale bývají to výdaje i za terapie, osobní asistence, pečovatelské služby, stacionáře, odlehčovací služby, volnočasové aktivity, lázně atd., a k tomu klasické výdaje za každodenní potřeby rodiny. V přepočtu to nebývají malé částky. Zvládnout to bez podpory příspěvku na péči je zajisté možné, rodina ale možná utratí všechny rezervy, peníze na opravu domu apod. Velmi záleží i na možnosti pracovní činnosti pečujících. Říci si o pomoc může být náročné, brání tomu např. pocit zklamání, pocit, že zvládnout bych to měl po finanční stránce sám, a další možné důvody. Příspěvek na péči může být jedním z prostředků, jak situaci lépe zvládat a být ve větším psychickém, fyzickém i finančním klidu.
Užitečné tipy při vyřizování žádosti o příspěvek na péči
Jak o příspěvek požádat a jaké jsou podmínky pro jeho získání (např. že se o něj žádá na úřadu práce, nárok na příspěvek na péči má osoba starší 1 roku, která potřebuje pomoc jiné fyzické osoby v běžných základních životních potřebách atd.) se dočtete například zde. Zaměřím se tak spíše na některé z užitečných tipů, které se mi během mnoha vyřizování příspěvků na péči osvědčily.
- Žadatel
Zde občas bývá potíž rozeznat, kdo je žadatel. Žadatelem je osoba, která péči přijímá, nikoliv poskytuje. Žadatel si pak následně vybírá osobu/službu, která mu péči zajišťuje. Příklad - pečuje matka, žadatelem je ale dítě. Pozor – žádost podepisuje žadatel. V případě nezletilého dítěte podepisuje žádost zákonný zástupce, u opatrovance opatrovník. I v případě, že žádost bude podávat zákonný zástupce/opatrovník, je tedy žadatelem dítě/opatrovanec, jakožto osoba přijímací péči. - Základní životní potřeby
Zákon stanoví deset základních životních potřeb: mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání a obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologických potřeb, péče o zdraví, osobní aktivity a péče o domácnost. Když hodnotíme, zda o příspěvek na péči zažádat, je třeba se na tyto potřeby podívat podrobněji. Prvním indikátorem je srovnání toho, co člověk (žadatel) zvládá a nezvládá s ohledem na svůj věk. Vyplácí se o tom mluvit s dalším člověkem, který má určitý odstup a nadhled. Může to pomoci k reálnému pohledu na situaci, i odhalení, že to, s čím pomáháme dané osobě, nemusí být až tak samozřejmé a obvyklé, jak to při každodenní péči pečující osoba pociťuje a vnímá. Ne vždy je takové zjištění příjemné, přesto velmi důležité. Není to jen o fyzickém zvládání péče, ale i potřebě dohledu a podpory. Například čištění zubů – fyzicky si opatrovanec zuby vyčistit zvládne (kartáček udrží), ale je třeba mu to nejméně dvacetkrát připomenout a následně do koupelny jít s ním a zuby zkontrolovat a dočistit. U oblékání je to např. čistota oblečení, adekvátnost oblečení (sníh a kraťasy/léto a zimní bunda) i schopnost rozeznat rub a líc, zapnout zip, zavázat tkaničky atd. Orientace nespočívá jen v orientaci v prostoru (místě), ale také v čase a situaci. A tak lze pokračovat i u dalších životních potřeb. - Vyplnění žádosti
Úřad umožňuje vyplnění žádosti elektronicky, zaslat ji poštou (doporučeně), odnést na podatelnu či zaslat datovou schránkou. Žádost je samozřejmě možné vyplnit i osobně přímo při jednání na úřadu práce. Doporučena je i kontrola, zda je vše řádně vyplněné, např. správnosti rodného čísla. Součástí žádosti je i oznámení o poskytovateli pomoci. - Oznámení o poskytovateli pomoci
Postup je podobný. Žadatel – viz výše. Poskytovatel soc. služby – zde je třeba razítko služby. Osoba blízká – např. zákonný zástupce, opatrovník. Je třeba zaslat vždy znovu v případě změny poskytovatele pomoci a vždy nezapomenout vyplnit veškeré údaje. - Lékař
Zavedeným pravidlem je uvést v žádosti kontakt na praktického lékaře. Doporučuji před podáním žádosti o příspěvek dbát na to, aby tento praktický lékař měl veškeré informace, podkladové odborné zprávy (například z psychiatrie, klinické psychologie, neurologie apod. – doporučuji si udělat kopie) a aby také znal žadatele i jeho situaci a podrobnosti o péči, kterou je mu potřeba poskytovat. Možné je uvést i jiného lékaře (např. psychiatra, klinického psychologa…), jde o to, aby daný lékař měl vždy kompletní potřebné informace a situaci rozuměl, protože píše zprávu pro úřad práce a zasílá úřadu i veškeré další lékařské zprávy. Doporučuji se s lékařem předem domluvit, aby s tím počítal, ideálně aby např. vyplňoval zprávu pro úřad práce společně s vámi, kdy mu přímo na místě dokážete zodpovědět veškeré jeho doplňující dotazy k nezvládaným životním potřebám. Lékaři může pomoci i předem od vás vypracovaný písemný přehled nezvládaných životních potřeb (okruhů) z vašeho pohledu jako pečující osoby. Nemá smysl uvádět více lékařů. V případě blízkého vyšetření u odborníka je možné se domluvit, aby zpráva byla psaná i pro účely řízení o poskytnutí příspěvku. Pokud by bylo potřeba na některou zprávu čekat, je dobré to s úřadem práce předem domluvit. - Sociální šetření
Je třeba se na něj připravit. Pomoci může i v předchozím bodě popsaný písemný přehled okruhů nezvládaných životních potřeb. Popište situaci tak, jak je, nepřikrášlujte, ale ani si nevymýšlejte. Nepočítejte s tím, že sociální pracovnice bude rozumět všem cizím názvům a diagnózám a zároveň bude chápat veškeré souvislosti (to reálně není možné). Sociální šetření se zaměřuje na zvládání základních potřeb v daných okolnostech. Pomáhá společně s lékařskými zprávami a dalšími podklady vytvořit celkový obraz o žadateli. U sociálního šetření nemusí být žadatel sám, může mít doprovod. Tato situace nebývá příjemná, pracovnice musí klást různé nepříjemné otázky (například: Udržíte stolici?), je třeba se na to připravit a případně vysvětlit žadateli (pokud to nejste Vy), co ho čeká. Například si lze situaci „zkusit nanečisto“ a zároveň být žadateli při jednání oporou. - Administrativa
Je zde množství dokumentů, které z úřadu práce průběžně během řízení přicházejí. Jedním z prvních je žádost o návštěvu lékaře a podrobení se vyšetření (viz výše). Následuje informace o možnosti vyjádřit se k podkladům, ze kterých posudkový lékař vycházel a k jeho posudku – bývá na to lhůta 5 dní. Pokud víte, že termín nestihnete, ale k podkladům se vyjádřit chcete, je třeba se domluvit s pracovnicí daného úřadu na prodloužení lhůty (to platí nejen v tomto případě). Zde je možnost námitky a doplnění nových zpráv. Následuje rozhodnutí – uvádí se zde výše přiznaného příspěvku, uznané životní potřeby, odůvodnění, platnost rozhodnutí aj. Odvolání/námitku je třeba podat do 15 dní od přijetí rozhodnutí. Lhůta běží i ve dnech pracovního volna, státem uznaných svátcích. To znamená, že připadne-li konec lhůty na některý z těchto dnů, může být stížnost řádně podána ještě v nejbližší následující pracovní den.
Pro odvolání lze využít zákonného práva na odvolání. Odvolací řízení je popsáno v zákoně č. 500/2004 Sb., správní řád v platném znění. Vaše podání bude vyřizovat odvolací správní orgán, kterým je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Odvolání však adresujte úřadu práce, který napadené rozhodnutí vydal. Odvolací orgán určuje, zda úřad postupoval, jak měl, a rozhodnutí odpovídá jak zákonu, tak podkladovému materiálu. V případě rozhodování, zda podat námitku/odvolání, je třeba zvážit, zda rozhodnutí odpovídá/neodpovídá schopnostem žadatele (pomoc při rozhodování mohou sepsané základní životní potřeby, rada a pomoc okolí, rodiny, soc. služby atd.), a zda je řádně odůvodněné (je zde možnost, že úřad rozhodne o zvýšení, ale i případném snížení stupně příspěvku). Lépe se dokazuje a pracuje ve chvíli, kdy rozhodnutí není pravomocné a je možné jej rozporovat právě podáním odvolání. V případě, že rozhodnutí akceptujete, to nabude právní moci, ale později zjistíte, že neodpovídá realitě, je potřeba žádat o změnu výše příspěvku a dokázat, že v situaci žadatele došlo k významné změně (zhoršení) zdravotního stavu.
👉 Pro více informací se můžete obrátit také na poradnu NAUTIS nebo na Úřad práce ČR.
👉 Pomoct by vám mohla také naše příručka o příspěvku na péči.
👉 O dalších možnostech finanční a sociální podpory se dozvíte zde.
- zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. In: Sbírka zákonů, částka 37/2006. 31. 3. 2006. ISSN 1211 1244. Dostupný i z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108.zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, Hlava II. In: Sbírka zákonů, částka 33/2012. 22. 3. 2012. ISSN 1211 1244. Dostupný i z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89.
- Příspěvek na péči. [on-line]. © Úřad práce ČR. [cit. 22. 6. 2020]. Dostupné z: https://www.uradprace.cz/prispevek-na-peci
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Názory