heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Komunikace
          5. Zvláštnosti ve vývoji komunikačních dovedností dětí s poruchou autistického spektra

          Zvláštnosti ve vývoji komunikačních dovedností dětí s poruchou autistického spektra

          Autor:
          Mgr. Kristina Novotná
          Recenzent:
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.
          Mgr. Adéla Hanáková
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          31. 08. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Zvláštnosti ve vývoji komunikačních dovedností dětí s poruchou autistického spektra


          Vývoj komunikačních dovedností probíhá již v průběhu těhotenství (prenatálně). Už v matčině děloze je dítě schopné komunikovat. Reaguje na podněty z vnějšího prostředí a rozvíjí dovednosti, které se po narození nadále zdokonalují. Pro narozené miminko je nejběžnějším komunikačním prostředkem křik – je to první z vokálních vývojových mezníků ve vývoji komunikace. Kojenec křikem projevuje libé či nelibé pocity, které prožívá. Následuje stádium žvatlání, poté napodobování, rozumění řeči a vlastní řeč.

          Poslechněte si text také v audioverzi (čte Pavla Hradecká)

          AutismPort · Zvláštnosti ve vývoji komunikačních schopností
          
          

          V prvním roce dítěte dochází k vyslovení prvních slov, kterému předchází kolem desátého měsíce věku dítěte porozumění verbálním podnětům. Porozumění řeči se vyvíjí dříve než produkce slov. Jazykový a komunikační vývoj postupuje rychle dopředu. První slova vystřídají krátké jednoduché věty a slovní zásoba se zdokonaluje a narůstá. Na konci předškolního období jsou děti schopné vyprávět kratší příběh s užitím jednoduchých souvětí. Přelom šestého a sedmého roku věku někteří odborníci pojímají jako konec plastického období pro rozvoj řeči (tzv. řečové období). Vhodné je ale komunikační schopnosti u dětí se specifickými potřebami rozvíjet i v pozdějším věku. Mnoho dětí má vyšší potenciál, který sedmým rokem života nemizí.

          Odlišné „vrůstání“ do jazyka u dětí s PAS

          Komunikační dovednosti a jejich vývoj jsou závislé na vývoji sociálních dovedností a na sociální interakci. Sociální interakce a komunikace se vyvíjí společně. Dospělí působí neverbálními i verbálními podněty na dítě, dítě reaguje a podává zpětnou vazbu svým chováním, a to zpětně vyvolá uzpůsobení komunikace ve směru k dítěti. Hlavní roli při „vrůstání“ do jazykového systému mateřského jazyka hraje napodobování a opakování. Pro děti s autismem jsou všechny tyto činnosti obtížné. Napodobování a sociální forma učení u dětí s autismem často ve vývoji chybí nebo jsou omezené. U dětí s autismem tak vývoj neprobíhá přirozeně, děti nemohou spontánně „nasávat“ mateřský jazyk a „vrůstat“ do něj, vývoj komunikace probíhá odlišně.

          Vokalizace a opožděný vývoj jazyka

          Broukání a prvotní vokalizace se u dětí s autismem může vyvíjet běžným způsobem. V počátcích raného vývoje komunikačních dovedností nejsou rodiče schopni nalézt odlišnosti či vidět nějaké nápadnosti ve vývoji. Pro některé rodiče dětí s autismem je obtížné interpretovat jejich pláč a rozeznat tak jejich základní potřeby. První sociální úsměv může přicházet později, někdy se v raném věku neobjeví vůbec. Navazování očního kontaktu v batolecím věku má odlišnou kvalitu a charakter. Žvatlání je neobvyklé a méně frekventované. Jedinci s autismem méně napodobují zvuky svého okolí, gesta či výrazy (mimiku) dospělých. Okolo dvanáctého měsíce část dětí s poruchou autistického spektra (PAS) vysloví první slova. Často ale vidíme, že je užívají neadekvátně. Vývoj komunikace bývá mnohdy pomalejší, okolí jej vyhodnocuje jako opožděný či zvláštní.

          Slovní zásoba, gesta a odlišnosti v komunikaci

          Děti s autismem mívají menší slovní zásobu, často ve dvou letech věku aktivně užívají pouze kolem 20 slov (jejich vrstevníci bez autismu ve stejném věku mohou užívat 100-300 slov). Výjimečně ukazují na předměty. Vývoj gestiky je taktéž odlišný. Komunikace prostřednictvím gest se nerozvíjí nebo je opožděná. Z pohledu logopeda, který vnímá gesta jako přípravné stádium pro slova, je diagnostika i terapie směřována již do tohoto předřečového období. V dalších fázích vývoje řeči, kdy se tvoří u dětí slovní spojení a věty, nedochází u dětí s autismem k tvorbě slovních spojení, a pokud ano, tak velmi omezeně.

          Kreativní jazyk bývá omezený. Intonace, přízvuk, melodie i rytmus komunikačního projevu je zvláštní až monotónní. Převažuje neverbální forma komunikace nad verbální, přetrvávají echolalie. Porozumění verbálním podnětům je narušené, abstraktní výrazy bývají nepochopeny, delší věty a souvětí dětem nedávají smysl. Pasivní slovní zásoba u většiny případů dětí s autismem převyšuje nad aktivní. Problematické bývá skloňování, časování, užívání zájmen, tvorba vět v gramaticky správném tvaru. Otázky a zápor jsou tvořeny s chybou. V pragmatické jazykové rovině vidíme nejvíce odlišností, které zrcadlí obtíže v sociální oblasti.

          Existují děti s PAS, jejichž vývoj řeči je naopak akcelerovaný a mluví velmi dobře, i když mohou mít obtíže řeč uplatňovat v běžné vzájemné konverzaci a sociálních situacích. Někdy si vytvoří bohatou slovní zásobu pouze z oblasti, která je zajímá, jindy se díky výborné verbální paměti jejich řečová produkce více opírá o opakování než o porozumění významu. U některých dětí obtíže v řeči přetrvávají delší dobu, postihují více rovin a logopedem je diagnostikována vývojová porucha řeči různého stupně.

          Způsoby hodnocení komunikace

          U dětí s autismem mohou být narušeny už nezáměrné formy komunikace dětí směrem k rodiči, proto je důležité zaměřit logopedickou diagnostiku dětí z rizikových skupin již do raného věku. Mezi rizikové skupiny počítáme například děti předčasně narozené, děti, které skórovaly pozitivně v screeningovém dotazníku autismu M-CHAT-RTM (provádí pediatři v osmnáctém měsíci věku dítěte), děti s genetickými nebo neurologickými anomáliemi, metabolickými poruchami, děti s chronickým onemocněním či senzorickými deficity.

          Jednou z možností hodnocení komunikace je metoda Laheyové, která jazykovou kompetenci dítěte shrnuje pod tři kategorie: obsah, forma a použití. Pro diagnostiku komunikace u dětí s autismem je stěžejní právě kategorie použití, tedy zhodnocení pragmatické funkce komunikace včetně neverbálních komponent – očního kontaktu (jeho kvality a navozování), počtu herních nebo komunikačních neverbálních výměn mezi dítětem a komunikačním partnerem, sdílení společné pozornosti a schopnost gesty vyjadřovat žádost (tzv. protoimperativní a protodeklarativní formy komunikace).

          Protoimperativní chování jedince slouží k vyjádření žádosti. Spočívá v aktivitách zaměřených na předměty, později na lidi. Uchopování a manipulace s předměty se vyvíjí v ukazování. V průběhu vývoje se ukazování začne měnit na vědomý akt žádosti. Ukazování je významným stádiem ve vývoji komunikačních schopností. Jedná se o vědomou formu chování a komunikace. Dítě ukázáním žádá o podání hračky či jídla nebo pití. Protoimperativní gesta se vyvinou v protodeklarativní tehdy, když dítě začne gesto ukazování využívat k získání pozornosti dospělého jedince. Předměty a jevy ve svém okolí pojmenovává, komentuje, chce se podělit o dění nebo získat názor dospělého. U dětí s autismem ukazování protodeklarativního charakteru (tedy s cílem sdílet) často chybí nebo se vyvíjí značně opožděně, což je důkazem narušení v oblasti pragmatiky (funkčního užití) komunikace.

          Protoimperativní a protodeklarativní chování považuje logoped za prekurzory vývoje komunikace, a proto by měla být vyšetřena v prvních fázích logopedické intervence dětí raného věku.

           „Někteří klienti přijdou nejprve na logopedii a logoped je prvním, kdo je upozorní na možnost výskytu poruchy autistického spektra." 👉 Přečtěte si článek o logopedické terapii u dětí s PAS. 

          Artikulační poruchy patří k nejčastějším poruchám komunikace v předškolním věku, u dětí s poruchou autistického spektra se také frekventovaně vyskytují. Děti s poruchou autistického spektra a s výrazněji narušeným řečovým vývojem, mívají také větší a častější fonologické obtíže (atypickou prozódii, omezený počet správně vyslovovaných hlásek, obtíže se správným rozlišováním hlásek), což se odráží v mluvním a později i písemném projevu. U dětí s poruchou autistického spektra se snažíme o nápravu jazykového a řečového vývoje ve všech jazykových rovinách. Z pohledu logopedické péče však náprava výslovnosti není prioritou. U dětí s PAS se při logopedické terapii zaměřujeme na narušený akt komunikace jako celku a pragmatickou (sociální) jazykovou rovinu, tedy především na rozvoj funkční komunikace. 

          Zdroje
          • BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
          • ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z., 2012. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II., (Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3054-6.
          • GILLBERG, CH., A. PEETERS, 2008. Autismus: zdravotní a výchovné aspekty. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-498-4.
          • KAPALKOVÁ, S., 2019. Laheyovej metóda ako efektivny nástroj hodnotenia komunikácie rizikových detí v ranom veku. Listy klinické logopedie. Asociace klinických logopedů ČR, 2019(1), 8-12. ISSN 2570-6179.
          • KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslalie – patlavost, vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra. ISBN: 978-80-903863-1-0.
          • KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1026-9.
          • NOVOTNÁ, K. Diagnostika komunikace předškolních dětí s poruchou autistického spektra optikou předvýzkumu. Olomouc, 2020. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Adéla Hanáková. (online na theses.cz)
          • PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
          • WOLK, L.,  EDWARDS, M., L., 2016. Phonological Difficulties in Children with Autism: an overview, Speech, Language and Hearing, 19(2). DOI: 10.1080/2050571X.2015.1133488

          Zdroj fotografie:

          • Smithereen11. „067 (B&W).“ December 25, 2002, Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 20. 1. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/smithereen/314646350 
          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          I bez očního kontaktu vás my aspíci posloucháme a vnímáme
          04. 06. 2021
          „Když četla jsem v různých diskuzích nebo online poradnách příspěvky lidí popisující své potíže s očním kontaktem, uvědomila jsem si, že ani já se do očí lidem nedívám. Nechápala jsem, proč lidé oční kontakt tak řeší, můžou se přece stejně jako já dívat jinam. Vždycky mi přišlo, že tohle je nejmenší z mých problémů. Spíš je to problém pro okolí než pro mě." 
          Tipy od rodiče na komunikaci s nemluvícím dítětem, které má problémy s porozuměním běžné řeči
          02. 02. 2023
          V dobách, kdy můj syn s dětským autismem a lehkou mentální retardací konečně začínal chápat, co mu říkám, jsem se začala řídit pravidly, o která se s vámi ráda podělím.
          Čeho je vhodné se v komunikaci s dítětem s PAS vyvarovat
          28. 02. 2023
          V návaznosti na svůj předchozí článek o možném způsobu komunikace s nemluvícím a řeči běžně nerozumějícím dítětem s PAS chci uvést také doporučení, čeho se v takové komunikaci vyvarovat a proč. Myslím si, že je užitečné vědět i to, co může dítě, jako je to moje, vyděsit, rozčílit nebo dovést až k afektu.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.