Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Sexuální výchova už dávno není tabu. V dnešní době je mnoha rodičům (nejen) dětí a dospívajících s autismem jasné, že je nezbytné s dětmi otevřeně hovořit o sexu. Moderní pojetí sexuální výchovy se už nezaměřuje pouze na témata prevence před nechtěným otěhotněním, sexuálními infekcemi a sexuálním obtěžováním, jak tomu bylo dříve. Stále více hovoříme o vztahu k sobě samému, o přijetí se, zdravém vnímání sexuality a vztahů, o tematice LGBTQ+, emocích, souhlasu a jeho vyjádření, komunikaci ve vztahu a prevenci před sexualizovaným násilím.
Se sexuální výchovou je vhodné začít v předškolním věku, nejlépe už v období, než dítě nastoupí do mateřské školy, kde se přirozeně setkává s více vrstevníky a situacemi, které se pojí se soukromím, doteky, hranicemi a vztahy. Dítě se dostává do kolektivu a začne si uvědomovat svoji osobu, ale také děti kolem sebe. Pokud začnou rodiče se sexuální výchovou v brzkém věku dítěte, zvykne si na to, že mluvit o lidském těle, emocích i intimitě je v pořádku. Základním předpokladem je vytvořit důvěrné prostředí mezi rodičem a dítětem, kde dítě cítí, že má prostor se ptát beze strachu a obavy z reakce na své otázky. Edukované dítě se poté lépe orientuje v tématech sexuality a vztahů, umí si nastavit své hranice a ví, které chování je, a které již není v pořádku. A pokud se setká s nevhodným chováním, ví, za kým může přijít pro radu.
U dětí s poruchou autistického spektra (PAS) se setkáváme s tím, že rodiče se sexuální výchovou čekají až na chvíli, kdy u dítěte vypozorují první sexuální projevy. Ty ovšem mohou přijít až v době dospívání nebo dospělosti a mnohdy ve spojitosti s krizovou situací. Při řešení náročných situací, jako je např. svlékání se na veřejnosti nebo nevhodné doteky, se velmi často ukáže, že primárním problémem je nedostatek informací kvůli chybějící sexuální výchově.
Cílem sexuální výchovy je nabízet informace, ty by měly být v takové podobě, aby jim dítě s PAS porozumělo a mohlo si je přenést do svého života. Nejjednodušším způsobem se mnohdy zdá nabídnout dítěti obrázkovou knihu, což je rozhodně správný krok, pokud ji dítě příjme. U dětí s PAS je prioritní to, abychom při výběru edukačních pomůcek zohlednili jejich potřeby, což nás může přivést k tomu, že právě zmiňovaná kniha nemusí být pro dítě vhodnou pomůckou. Budeme tak muset hledat jiné možnosti.
1. Biologický věk
Zmiňuji zde biologický věk, protože se v praxi setkávám s tím, že dospělým lidem s PAS jsou nabízeny dětské knihy (což nemusí být nutně špatně), protože jejich okolí vyhodnotí, že mají rozumové schopnosti odpovídající dítěti.
Dospělý člověk by měl mít možnost hovořit o tématech, která ho zajímají. Nabízené pomůcky by měly tento věk rovněž odrážet. V dětské knize nenajdeme témata pro dospělé osoby a vizuální stránka poté může být nejen neodpovídající věku, ale také realitě, ve které dospělý člověk žije.
Pokud dospělý člověk nikdy neměl možnost hovořit o sexualitě a sám projeví zájem o dětskou knihu, která je pro něj čitelná a pochopitelná, můžeme začít u ní. Vždy směřujeme k tomu, aby měl k dispozici také pomůcky, které odrážejí témata aktuálního věku.
2. Vytvářet důvěrné prostředí
Základním předpokladem úspěšné sexuální výchovy je vytvořit prostředí, kde se dítě nebojí ptát.
V praxi se setkávám s tím, že mi rodiče říkají, že mají sami obavu s dítětem hovořit o intimních informacích. Při představě, že mají říci penis, jim není dobře a bojí se reakce jejich dítěte. Pokud jste ve stejné situaci, mám pro vás radu - řekněte to. Běžte za svým dítětem a v klidu mu řekněte, že nevíte, jak na to, že se možná budete stydět a červenat a hledat ta správná slova, ale že tu jste pro něj a že to společně zvládnete. A mimochodem - červenat se, je v pořádku.
3. Nebát se hledat tu „správnou“ podobu edukační pomůcky
Najít edukační pomůcku, která bude vašemu dítěti vyhovovat, může být někdy náročné. Především je třeba zohlednit míru znevýhodnění, běžný způsob komunikace a učení se novým dovednostem. Pokud například dítě komunikuje pomocí piktogramů nebo obrázků, bude poté vhodné i sexuální výchovu nabízet v této formě.
Pokud se vaše dítě rádo dívá na videa a dokáže vnímat jejich obsah, je poté možné nabízet edukační videa.
Ve většině případů se kombinují vizuální pomůcky, které se vytvářejí dítěti na míru, obrázky, piktogramy, pexeso a kreslené kartičky, videa, pracovní listy a knihy. Ty musí obsahovat stručné a výstižné informace.
Z praxe vnímám, že lidé s Aspergerovým syndromem naopak častěji ocení odborné informace, které jdou do hloubky tématu, a modelové situace, na kterých se můžou učit.
U dětí, dospívajících a dospělých s PAS s těžkou poruchou intelektu se zaměřujeme na rodiče a na téma soukromí, doteků, nastavených hranic, postupů v hygieně a na možnosti sebeuspokojení.
4. Někdy méně, je více
U lidí s PAS to platí dvojnásob. Není podstatné, kolik informací předáte a jak moc jdete do hloubky tématu, ale to, abyste byli pochopitelní. Aby vám vaše dítě rozumělo. Mezi hlavní témata sexuální výchovy patří: vztah sám k sobě, emoce, vztahy, doteky, soukromí, hygiena a zdravě nastavené hranice. Taktéž je potřeba věnovat se prevenci před sexualizovaným násilím, protože (nejen) lidé s PAS, ale obecně lidé s jakýmkoliv typem znevýhodnění, jsou v tomto zranitelnou skupinou. Taktéž se ale i oni sami mohou stát těmi, kteří narušují intimitu a hranice druhých osob.
5. Překlopit informace do praxe
Aby sexuální výchova byla pro člověka s PAS přínosná, musí odrážet jeho „témata“ a potřeby. Proto se zaměřuje na základní, ale i komplexnější témata týkající se sexuality, např. zda ví dítě s PAS, kde má soukromí; kde se koho může/nemůže dotýkat; co je vhodné sexuální chování nebo kde má genitálie. Využíváme běžné situace, se kterými dítě přichází do kontaktu a na kterých se může učit. Je zde nezbytná spolupráce s rodiči, kteří nastavují dítěti zdravé hranice.
6. Ptát se, nabízet a hledat možnosti
Část rodičů se na nás obrací s tím, že se snaží se svým dítětem mluvit o sexu, ale dítě je odmítá, nechce poslouchat a posílá je pryč. Velmi záleží na tom, v jaké podobě rodiče informace nabízí, ale také v jakém věku. Pokud dospívajícímu s PAS nabízíte možnost mluvit o sexu, je zcela adekvátní reakce, že nechce. No, kdo by chtěl v pubertě s rodičem mluvit o sexu, když na to nebyl předtím zvyklý?
7. Nebát se říci si o pomoc, radu a informace
Pokud jste rodičem, o kterém jsem právě psala, nebo nevíte, jaké pomůcky zvolit, je vhodné se poradit s odborníky či odbornicemi. Můžete využít školení, online webináře nebo přijít do poradny, kde vám poradí.
Pokud vás vaše dítě odmítá, můžete mu nabídnout možnost hovořit s jiným členem rodiny (pokud tuto možnost máte a dítě ji přijme) nebo s konzultantkami v poradně.
V rámci poskytovaných služeb organizace Freya, z. s., můžete využít zdarma služeb odborného sociálního poradenství, nabízíme poradenství pro děti už od 6 let.
Rozsah edukačních pomůcek je široký, což je jistě pozitivní zpráva. Můžeme tak nabízet rozlišné pomůcky, ale také metody práce, které se nám v praxi osvědčily. Vybírat můžete jak ze zahraničních zdrojů, tak z pomůcek, které jsou k dostání v České republice. Některé jsou ke stažení zdarma, nebo jen za úhradu poštovného a balného, některé jsou cenově náročnější, ale velmi obsáhlé. Seznam doporučených edukačních pomůcek najdete na konci tohoto článku.
1. Piktogramy
Piktogramy jsou častou pomůckou, kterou doporučujeme, a to nejen pro lidi, kteří je využívají pro běžnou komunikaci, ale také pro snadnější pochopení tématu. Někdy je obtížné vyslovit nějaké slovo a piktogram tak může usnadnit společnou komunikaci. Piktogram by měl být zvolen ve chvíli, kdy jste si jisti tím, že jeho obsahu člověk s PAS rozumí. Piktogram je sám o sobě “náročnější” nástroj komunikace, a pokud si pod ním daný člověk nedokáže vybavit reálnou věc/činnost/situaci, tak posléze nebude pochopen a budeme muset nabízet jiné edukační pomůcky/zdroje.
Pro inspiraci se můžete podívat na stránky www.sclera.be kde najdete mnoho piktogramů se zaměřením na témata sexuality a vztahů.
Piktogramy můžete využít nejen jako nástroj pro společnou komunikaci o sexualitě a vztazích, ale také jako podporu při tvorbě vizuálních pomůcek nebo jako sekvenční obrázky; tj. řazení piktogramů za sebou tak, jak daná činnost postupuje krok po kroku.
2. Obrázky
Obrázky jsou další možnou pomůckou, kterou můžete využít. Vybírat můžete jak z dětských kreseb, tak z obrázků pro dospělé. Vždy záleží na věku a preferenci daného člověka. Obrázek může být popisný, ale také názorný k dané situaci nebo činnosti.
Jednou z vizuálních pomůcek, které se zaměřují na téma sexuality a vztahů, jsou kartičky od nakladatelství Pasparta: Sexuality, intimita a vztahy. Najdete je na konci článku. Kartičky byly vytvořeny pro prostředí mateřské školy a odrážejí situace, se kterými se může dítě ve školce setkat.
3. Knihy
Edukační knihy mohou mít charakter encyklopedií nebo naučných knih pro děti a dospívající. Na českém trhu je široký výběr, přičemž jsou k dostání knihy už pro předškolní děti.
Pro ty, kteří ocení jednoduchou vizuální stránku a možnost ověřit si porozumění tématu, je vhodnou formou vzdělávání edukační kniha spojená s pracovními listy. V tomto konceptu je vytvořena metodická příručka: Pojďme se bavit o sexualitě. (Odkaz na tuto knihu i další zmíněné pomůcky najdete na konci článku.)
4. Modely
Pro názornou ukázku a vysvětlení jsou vhodnou pomůckou modely částí těla. Nejčastěji využíváme v praxi model genitálií u muže a ženy, model klitorisu nebo jiných částí genitálií. Modely jsou cenově nákladné, a proto doporučuji se odkázat na poradnu, kde s těmito pomůckami pracují a kde si můžete vyzkoušet, jestli je tato pomůcka vhodná pro vaše dítě.
5. Vytvořené pomůcky
V praxi se setkáváme s tím, že některé typy pomůcek vytváříme tzv. „na míru“, a to převážně u lidí s PAS nebo u lidí, kteří potřebují k vysvětlení názornou vizuální formu. Jedná se o vizuální pomůcky k nácviku nebo pochopení - soukromí, vhodných a nevhodných doteků, mezilidských a osobních hranic, úkonů osobní hygieny či k nácviku sebeuspokojení. Jak takové pomůcky mohou vypadat, najdete v knize: Jak na sexuální výchovu u dětí a dospívajících s PAS.
6. Videa
Edukační videa jsou nástrojem, který se stále více využívá. Může se jednat o krátká videa, která doplní edukaci modelové situace, nebo o delší edukační videa vhodná pro školy či skupinové aktivity.
7. Další edukační materiály
Mezi další edukační materiály bychom mohli zahrnout veškeré hry, které se zaměřují na témata sexuality, např. pexesa, obrázkové karty nebo pracovní listy.
Pro téma edukace a vysvětlení vhodných/nevhodných doteků doporučuji Tašku doteků, která obsahuje několik pomůcek, které se zaměřují na téma doteků, emocí, prevence před rizikovým chováním v sexualitě a vztazích apod.
(Nejen) pro děti lze využít panenky, které mají ušitá intimní místa, a lze pomocí nich vysvětlit nejen základní anatomii lidského těla, ale také je propojit s nácvikem vhodných a nevhodných doteků a situací.
Pokud si stále nejste jistí, jakou pomůcku zvolit nebo jak téma edukace uchopit, doporučuji vám využít literaturu, která se váže k tématu sexuality lidí s PAS, zúčastnit se školení či webináře nebo se obrátit na poradnu, kde vám mohou pomoci.
👇 Seznam edukačních pomůcek najdete na konci článku.
Při výběru vhodných edukačních pomůcek je podstatné, abychom vycházeli z potřeb daného dítěte/dospívajícího s PAS, jeho způsobu komunikace a také dosažených znalostí. Tímto prvním krokem jsem začala v případě 12 letého chlapce s PAS, když se jeho rodiče obrátili na poradnu s tím, že se jejich chlapec s PAS ve škole nevhodně chová k dívkám - sahá jim na intimní místa na těle bez jejich souhlasu, obnažuje se před nimi, má nevhodné poznámky a gesta. Prvním krokem bylo zjistit, jaké znalosti má v oblasti sexuality a vztahů tento chlapec. Ukázalo se, že znalosti byly velmi kusé, často nepravdivé a zkreslené.
Mezi první témata, které jsem s chlapcem probrala, bylo soukromí, doteky a hygiena. Veškerá edukace byla opřena především o názorné ukázky, modelové situace a obrázky. Chlapci jsem vytvořila vizuální pomůcku pro snadnější pochopení soukromí a doteků. Vycházela jsem primárně z jeho přirozeného prostředí, tedy aby prvně pochopil, kde má, a kde nemá doma soukromí, které činnosti patří do soukromí a taktéž, kde se členů rodiny může/nemůže dotýkat. Vizuální pomůcka odrážela potřebu chlapce mít vždy vizuálně rozlišeno ano/ne tedy co je, a co není v pořádku. Proto jsme zvolili formu červeného a zeleného kolečka, do kterých jsme nalepili fotografie. Při edukaci v tématu soukromí jsme rozlišovali místnosti, kde má chlapec soukromí, a kde nikoliv. V zeleném kolečku se poté objevila fotografie jeho pokojíčku, WC, koupelny a fotografie zavřených dveří od těchto místností. Tyto fotografie jsme doplnili fotografií chlapce, aby bylo znatelné, že soukromí znamená to, kde jsem sám (bez ostatních osob). V červeném kolečku se poté objevily všechny ostatní místnosti. Obdobným způsobem jsme postupovali při nastavení vhodných/nevhodných doteků, kde jsme rozlišovali, které doteky jsou vhodné k jednotlivým členům domácnosti, a které nikoliv. Zde jsme využili piktogramy zacílené na doteky z webu Sclera.
V ruku v ruce s těmito tématy běžela základní edukace. Například jsme zacílili na tato témata: pojmenování genitálií, rozdíl mezi mužem a ženou, znaky dospívání, vysvětlení, co je poluce, erekce, masturbace apod. Využívali jsme knihu Pojďme se bavit o sexualitě a obrázky.
Situace, se kterými se chlapec setkával ve škole, primárně tedy ohraničení vhodného chování k dívkám ve škole, jsme využili obrázky postav, kde si chlapec barevně rozlišoval, kde se dívek může/nemůže dotýkat a jak může vhodným způsobem vyjádřit, že se mu dívky líbí. Zde se nejvíce osvědčily modelové situace, na základě kterých se chlapec učil, jaké reakce jsou/nejsou vhodné. V rámci tohoto tématu bylo také potřeba pracovat s emocemi tak, aby je uměl vyjádřit vhodným způsobem. K práci s doteky lze využít pomůcku Taška doteků.
Domnívám se, že nejdůležitějším krokem u tohoto chlapce bylo, že měl možnost otevřeně hovořit o sexualitě a vztazích, získal potřebné informace v takovém formátu, který byl pro něj přijatelný a pochopitelný a také, že byla viditelná zpětná vazba, jak v prostředí školy, tak v jeho samotném chování. Získal větší povědomí o svém vlastním těle, emocích, sexualitě, ale také se naučil (a myslím, že stále se učit bude), jak mít zdravě nastavené hranice nejen sám k sobě, ale také ke druhým lidem.
👇 Zde pro vás uvádím několik typů na edukační pomůcky, které zmiňuji ve článku, ale také ty, se kterými máme dobrou zkušenost.
Pexeso Rodičovství můžete využít jako hru, sekvenční karty (řadíme obrázky tak, jak jdou za sebou) nebo jako vzdělávací karty (k otevření témat sexuality a vztahů).
Odkaz k objednání zde.
Sada karet pomůže pedagogům či pedagožkám citlivě a s respektujícím přístupem otevřít téma sexuality, intimity a vztahů u dětí v mateřských, základních i speciálních školách.
Kartičky můžete využít jako pexeso, podklady pro nastavení hranic vhodného/nevhodného chování a situací, ale také jako podporu při sexuální výchově předškolních a školních dětí.
Odkaz na zakoupení najdete zde nebo na našich webových stránkách zde.
Taška doteků je soubor pomůcek pro edukaci v oblasti sexuality, které otevírají téma vhodných a nevhodných doteků. Jedná se o vizuální a praktický nástroj, pomocí kterého můžete dítě či dospělého seznámit s vhodným a nevhodným chováním, naučit je rozpoznávat rizikové situace či násilí a předcházet jim. Součástí jsou i karty k rozpoznávání emocí.
Tato sada vychází z praxe a navrhli jsme ji tak, aby obsahovala pomůcky, které se nám osvědčily při edukaci a odborném sociálním poradenství. Zejména jsou určené pro lidi se zdravotním znevýhodněním.
Odkaz na zakoupení najdete na našich webových stránkách zde.
● Edukační hra Kostka (dostupná ke stažení zdarma)
Edukační hra Kostka vznikla pro usnadnění otevírání témat spojených se sexualitou a vztahy. Využít ji můžete v sociálních, školských a dalších zařízeních. Je vhodná i pro práci s lidmi s poruchou intelektu a PAS.
Umožňuje klást důležité otázky v oblastech sexuality a vztahů a hledat řešení zábavnou formou hry.
Odkaz na stažení zdarma najdete na našich webových stránkách zde.
Model klitorisu lze využít jako edukační pomůcku. K vybranému modelu obdržíte podrobný popis.
Rozměry modelu: výška 7 cm, šířka 9 cm, hloubka 3 cm.
Odkaz na zakoupení najdete na našich webových stránkách zde.
Kniha je metodikou podpory osob s poruchou intelektu v jejich sexuálním vývoji. Je první knihou tohoto druhu v České republice. Publikace je určena především pro práci s lidmi s lehčím mentálním znevýhodněním. Má 192 stránek a obsahuje mnoho pracovních listů a otázek k tématu. Dává ucelený návod, jak téma sexuality správně, citlivě a s respektem uchopit.
Odkaz k zakoupení zde.
Obrazová publikace, soubor karet pro intervenci a osvětu, zahrnující témata rozlišení ženského a mužského těla, procesu masturbace mužů i žen, používání kondomu, sexuálních poloh a sexuálního zneužívání.
Odkaz k zakoupení zde.
Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením: brožury určené pro sexuální výchovu/osvětu
Edukační brožury od SPMP jsou vhodné jako materiál k osvětě nebo práci s tématy sexuality a vztahů. Můžete si je objednat nebo bezplatně stáhnout a vytisknout.
Odkaz ke stažení brožur zde.
Kniha nabitá odbornými a ověřenými informacemi o tom, jak se vyvíjí vztahy, sexualita a tělesno napříč dětstvím až po dospělost, ale taky osobními výpověďmi a modelovými ukázkami konverzací. Kapitoly pokrývají spektrum témat od diverzity těl a masturbace přes první lásky a rozchody až po porno, sexuální násilí a kybernásilí. Doplňují je rozhovory s odborníky a odbornicemi na témata sexuality a postižení, LGBTQ+ identit nebo sexuality a katolické víry.
Odkaz na knihu zde.
Kniha obsahuje témata, jako je: pohlavní vývoj dospělých osob, sexuální vývoj mladých lidí, homosexualita, používání kondomů, hygiena, pornografie, touha mít děti.
Odkaz na knihu zde.
Vlajkový systém pracuje s obrázky, na nichž jsou rizikové, problematické, náročné situace spojené se sexualitou a vztahy. Lze s nimi pracovat ve skupině i individuálně.
Odkaz na obrázky a další možnosti práce s vlajkovým systémem najdete na: Sensoa.be a Shop.Sensoa
Odkaz na piktogramy k tématu sexuality najdete zde.
Známá režisérka a výtvarnice Barbora Dlouhá přijala výzvu natočit obdobu školní sexuální výchovy pro mentálně postižené. S hlasy Pavla Lišky a Ani Geislerové se jí podařilo zrealizovat odlehčený snímek, u kterého se i přes intimnost tématu není třeba červenat.
Víte kdo nebo co je koordinátor důvěrníků pro oblast sexuality a vztahů, a co je jeho náplní práce? Jak se práce se sexualitou osob s mentálním postižením vyvíjela? Na tyto i další otázky poskytuje odpovědi video Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením v ČR.
Upřímná konverzace, která se věnuje přiblížení genderové identity, sexuální orientace, zdravých vztahů a specifických problémů, kterým mohou lidé s postižením čelit, když se snaží randit. Během pouhých tří minut se snaží skrze dialogy postav bořit zažité představy a mýty o milostném životě osob s postižením.
Video vysvětluje téma souhlasu k sexu díky tomu, že si místo sexu představíme šálek čaje.
Jen ty můžeš rozhodovat o tom, co budeš dělat se svým tělem. A nikdo jiný ti nemá právo říkat, co máš se svým tělem dělat. Někdo se rád objímá a jiný objímání nesnáší...
Krátké video zaměřené na prevenci sexuálního zneužívání dětí – určeno dětem od 4–10 let a jejich rodičům.
Co je to kyberšikana? Nejčastěji zasílání výhružných či krutých zpráv, vytváření webových stránek, sdílení a přeposílání textů, videí a obrázků, které oběť nějakým způsobům zesměšňují a uráží. To, že se s ponižujícím materiálem ve velmi krátkém čase seznámí obrovské množství lidí, umocňuje dopad šikany a může vést k velkým psychickým potížím, v krajním případě i sebevraždě oběti. Stalo se Vám něco podobného?
Odkazy na odborníky a odbornice, kde se můžete poradit:
📌 Zajímat by vás mohl také kurz Sexualita lidí s poruchou autistického spektra.
👇 Další infromace o organizaci Freya naleznete zde:
www.freya.live www.box.freya.live
Názory