heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Základní škola
          5. Kam zařadit dítě s PAS? Do běžného, nebo speciálního vzdělávacího proudu?

          Kam zařadit dítě s PAS? Do běžného, nebo speciálního vzdělávacího proudu?

          Autor:
          Mgr. Veronika Župová
          Recenzent:
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.
          Mgr. Martina Hodovalová
          PaedDr. Věra Čadilová
          Datum publikace
          01. 05. 2023
          Aktualizováno
          15. 01. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Kam zařadit dítě s PAS? Do běžného, nebo speciálního vzdělávacího proudu?


          U běžných škol k výběru školy přispívá tzv. spádovost, což znamená, že dítě má určenou konkrétní základní školu, kam podle místa svého bydliště patří a kam musí být ke vzdělávání přijato. Rodiče si mohou zvolit i jinou školu, ale tam již nemusí být přijato. Rodiče vybírají školu často podle pověsti, jakou má mezi druhými rodiči, může jim školu doporučit školské poradenské zařízení nebo má škola mnoholetou zkušenost se vzděláváním žáků s poruchou autistického spektra (PAS). 

          Celý text si můžete poslechnout také v audio verzi (čte Pavla Hradecká)

          AutismPort · Kam zařadit dítě s PAS? Do běžného, nebo speciálního vzdělávacího proudu?

          Dítě může ze zařazení do prostředí běžné základní školy profitovat. Dostává se do kontaktu se svými sociálně zdatnými vrstevníky a má tak více příležitostí k učení se sociální nápodobou. Díky každodenním interakcím se učí cenné sociální dovednosti. Na druhou stranu pro citlivější a úzkostnější děti s PAS mohou být hlučné a početné třídy zahlcující. Pobyt ve školním prostředí je pro takové dítě natolik stresující, že veškerou energii věnuje snaze o sebekontrolu a na učení se už nedokáže tolik soustředit. V běžné škole může některým žákům náročnost a pestrost učiva vyhovovat, nebo naopak je na ně tempo příliš rychlé, hodnocení a požadavky na výkon či autoritativní vedení žáka s PAS nadměrně stresují. Na psychické vyčerpání, které se dříve nebo později dostaví, reagují depresí nebo afekty.  

          Nevýhodou běžných škol je mnohdy nedostatečné povědomí pedagogů o autismu. Navíc neochota nebo nedostatek času způsobují, že pedagogové nedostatečně dodržují nebo ignorují podpůrná opatření stanovená školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ), což jsou speciálně pedagogická centra (SPC) nebo pedagogicko-psychologické poradny (PPP). Ve velké třídě může být problematické zajistit individuální potřeby dítěte i s nastavenými podpůrnými opatřeními a motivací učitelů. Vzhledem k oslabeným sociálním a komunikačním dovednostem se mohou děti s PAS stát obětí šikany, ostrakizace či posměchu ze stran svých spolužáků, nedokážou se s problémy svěřit rodičům či pedagogům, a tudíž nezískají potřebnou podporu či ochranu. Přítomnost asistenta pedagoga bývá vhodná nejen během vyučovacích hodin, ale i během přestávek, kdy pomáhá dítěti rozvíjet kontakty se spolužáky. Pro některé děti je docházka do běžné třídy ZŠ příliš náročná, dítě se neustále porovnává s ostatními, reaguje přecitlivěle na své chyby a neúspěchy a psychicky se vyčerpává. Jeho vývoj stagnuje nebo dokonce regreduje, mohou se přidávat psychosomatické obtíže a emoční labilita, navyšují se jeho pocity odlišnosti a osamělosti.  

          👉 Doporučujeme článek IVP, PO, ŠPZ… aneb jak se vyznat ve zkratkách užívaných ve školství.


          Instituce se speciálními vzdělávacími potřebami 

          Někteří rodiče upřednostní zařazení dítě do instituce, která se věnuje edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (mohou to být děti se senzorickými poruchami, s lehkou poruchou intelektu, s kombinací různých handicapů vyžadujících speciální péči nebo děti s poruchami řeči). Tyto třídy mají menší počet žáků, často v nich funguje asistent pedagoga. Přístup díky tomu může být více individuální a výuka „šitá na míru“ jednotlivým dětem tak, aby byly naplněny jejich specifické vzdělávací potřeby, styl a tempo učení. Je zde více prostoru na opakování a upevňování učiva. Dětem se věnují kvalifikovaní učitelé – speciální pedagogové, u kterých je zvýšená šance, že mají zkušenosti s větším množstvím žáků s PAS. Dostávají tak nezbytnou podporu, kterou potřebují, aby ze svého vzdělání mohly vytěžit maximum.

          Děti mívají k dispozici specifické pomůcky a služby (např. multisenzorickou místnost Snoezelen určenou pro rozvoj smyslového vnímání a k relaxaci, logopedii, ergoterapii, fyzioterapii…). Škola také zajišťuje různé mimoškolní aktivity uzpůsobené dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, takže jejich účast není nijak rozporována, jako se tomu stává na školách běžných. Děti vstupují do kontaktu s dětmi, se kterými mají společné zájmy, často navážou výběrová přátelství a silná sociální pouta s vrstevníky. Na druhou stranu se může stát, že děti ve speciální třídě jsou natolik rozdílné, že dítěti s PAS mohou jejich projevy vadit, někdy se liší i věkem, proto pro ně může být obtížnější najít si kamaráda víc než v běžné škole. Děti, které navštěvují speciální třídu, mohou mít větší obtíže navazovat vztahy s vrstevníky a zařadit se do běžného kolektivu například při volnočasových aktivitách. Kritika speciálního školství míří na to, že nepřipravuje děti v potřebném rozsahu ne běžný život a odpírá jim tak rovné příležitosti. Děti vyrůstají separované od běžného života, nároků a vztahů, což může bránit jejich sociálnímu růstu. Na druhou stranu, pokud je docházka do běžné školy pro dítě traumatizující, může dojít k tomu, že sociální růst je také zastaven, ne-li dlouhodobě poškozen. Díky individuálnímu přístupu mohou být děti ze speciálních institucí lépe vybavené do praktického života, a tudíž i samostatnější. Nevýhodu speciálního školství je, že docházka může být vnímána jako stigmatizující. 

          Skupina dětí s PAS se střední a těžkou poruchou intelektu je zařazována na základě doporučení ŠPZ do speciální školy.

          👉 Další informace ohledně možnosti zařazení dítěte do tzv. speciálních tříd a škol naleznete v rubrice Předškolák (5-7 let) pod záložkou JEDNAT. 

          Ve speciální škole je dítě vzděláváno podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální, kde je obsah učiva upraven i výrazně zredukován. Ve speciálních školách se větší důraz klade na rozvoj praktických dovedností. Výuka praktických věcí děti více baví a motivuje k učení než neustálé trénování učební látky, které ale v širším a praktickém kontextu nerozumí.


          Domácí vzdělávání 

          Jednou z alternativ docházky do školy je individuální vzdělávání, tzv. domácí vzdělávání

          👉 Více se o něm dozvíte v rubrice Předškolák (5-7 let) pod záložkou JEDNAT. 

          Domácí vzdělávání klade velké nároky na rodiče. Pro velmi malý počet dětí s PAS (většinou s přidruženými těžkými úzkostnými nebo jinými psychickými poruchami či tělesnými onemocněními, např. onkologickými, autoimunitními) je možné děti na základě zdravotního stavu vzdělávat dle individuálního vzdělávacího plánu (IVP; §50 šk. zákona), kdy jsou využita podpůrná opatření v domácím prostředí. Při rozhodování o tomto typu vzdělávání je třeba vzít v potaz vlastní kapacitu i finanční možnosti rodiny, pokud jeden z rodičů zůstane s dítětem doma. Vzdělávání vlastního dítěte může být pro rodiče zatěžující a emočně vyčerpávající. Ve škole je péče o dítě rozprostřena mezi více osob. Rodiče musí pečlivě zvážit svoje možnosti. Při individuálním vzdělávání si rodiče vytváří sami individualizovaný plán. Od školy dostávají tematické plány k jednotlivým předmětům a mají možnost pravidelných konzultací s pedagogy. Kritika domácího vzdělávání míří na nedostatečnou socializaci dítěte a nejisté pedagogické schopnosti rodičů (nezkušenost s výukou, neznalost širšího spektra metod a postupů apod.). Individuální vzdělávání neumožňuje dítěti spolupracovat a komunikovat každodenně se spolužáky, dítě tráví méně času v interakci s dětmi. Nevýhodou se může také stát nedostatečně pravidelný denní režim a mnohdy přítomnost mladšího sourozence, který může dítě rozptylovat. Rodiče uvádí, že se setkávají s neporozuměním okolí kvůli volbě této formy vzdělávání a mají dojem, že se musí obhajovat.

          Při individuálním vzdělávání dítě může profitovat z vysoce individualizovaného přístupu k potřebám dítěte a flexibilitě, kterou rodič může při výuce poskytnout. Pružný rozvrh umožňuje pohotově reagovat na potřeby dítěte (např. častějšími přestávkami, umožněním delšího spánku, uzpůsobením pořadí předmětů). V domácím prostředí je dítě vystaveno méně stresorům a rozptylujícím podnětům, prožívá tak méně úzkosti a dokáže se lépe soustředit. Za kratší čas tak obvykle zvládne víc učiva. Většinou mají rodiče velmi dobrý přehled a znalosti o problematice PAS a mohou tak lépe rozumět potřebám dítěte. Domácí vzdělávání dává prostor vkládat do vzdělávacího procesu různé kreativní postupy přizpůsobené dítěti (například pokud má dítě rádo dinosaury, může procvičovat matematiku počítáním figurek dinosaurů, trénovat grafomotoriku doplňováním obrázků dinosaurů a při čtení číst knížku o dinosaurech). Domácí vzdělávání tak dává dítěti prostor rozvíjet se a dozrávat svým vlastním tempem bez nadměrného tlaku a stresu. V domácím prostředí se rodičům může obtížněji pracovat se ztrátou motivace k učení (zejména v pubertě), kdy dítě nespolupracuje a odmítá se s rodičem učit. 

          Sociální interakce s dalšími dětmi rodič může sledovat, podporovat, korigovat a rozvíjet. Dítěti tak pomáhá k pozitivním zkušenostem s vrstevníky. Interakce v rámci školního prostředí se ovšem velmi liší od kontaktu se sourozenci, známými dětí nebo pobytem na hřišti, a nejde o plnou kompenzaci kontaktů s dětmi ve školní třídě, kdy se dítě učí rozeznávat posměšky, šikanu a odrážet provokace a jiné nepříjemné sociální tlaky ve třídě. Kvalitní vztahy s vrstevníky a úspěchy dosažené ve třídním kolektivu rozvíjí u dítěte sebejistotu a sebeúctu. Určitou náhradou individuálního vzdělávání mohou být dětské skupiny. 


          👉 Přečtěte si také Zahájení povinné školní docházky aneb vstup předškoláka do základní školy.

          👉 Doporučujeme článek 1 + 10 spokojeného žáka s autismem.

          Zdroje
          • What are the main pros and cons of special needs schools? Our Kids. Citováno dne 11. 1. 2021. Dostupné online na: https://www.ourkids.net/school/special-needs-school-benefits
          • NOVOTNÁ Lucie. Přispívá domácí škola ke zvyšování kvality vzdělávání? Citováno dne 9. 1. 2021. Dostupné online na: http://www.comenius.upol.cz/documents/kvalita%20ds.htm
          • Pros and Cons of Mainstream and Special Education Settings for Children with Autism. The Autism Site by GreaterGood. Citováno dne 9. 1. 2021. Dostupné online na: https://blog.theautismsite.greatergood.com/cs-mainstream-specialed/
          • Homeschool vs Public School for Autism Students. Citováno dne 9. 1. 2021. Dostupné online na: https://www.time4learning.com/homeschooling/special-needs/autism/homeschool-vs-public-school.html
          • HUTTEN Mark. The Pros and Cons of Homeschooling a Child with Asperger’s or High-Functioning Autism. 2018. Citováno dne 9. 1. 2021. Dostupné online na: https://www.myaspergerschild.com/2018/01/the-pros-and-cons-of-homeschooling.html
          • Homeschooling Pros and Cons. Calvert Education. Citováno dne 9. 1. 2020. Dostupné online na: https://www.calverteducation.com/should-i-homeschool/homeschooling-pros-and-cons

          Zdroj fotografie:

          • Justine Warrington. „School“. November 9, 2007. Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 20. 1. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/j_dub_warrington/2103025046
          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Máma mele Emu
          12. 01. 2021
          „Přestože jsem už plynule četl a psal, musel jsem trávit hodiny tím, že jsem se to ,učil‘ znovu. Možná si říkáte, že mě to nemuselo úplně bavit. Pravda, jedinou mou motivací ztrácet s tou tlustou knihou čas bylo vybarvování si černobílých obrázků u každého písmenka. Slabikování bohužel nebylo jediné období, které jsem si prošel dvakrát." - Jaké jsou další vzpomínky autisty na základní školu?
          Zahájení povinné školní docházky aneb vstup předškoláka do základní školy
          12. 01. 2021
          Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice stále prochází mnoha změnami. Při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra musíme inovativnost mít na paměti každý den. Ze zkušeností si troufám říct, že pedagogové nejsou na vzdělávání žáka s PAS připraveni ideálně. Postupy a metody se učí tzv. „za pochodu“ – např. když je žák s PAS přijat do třídy.
          Školní zralost a školní připravenost - důležité faktory před zahájením školní docházky dítěte s PAS
          12. 01. 2021
          Jsou kritéria, která by děti měly splňovat, aby pro ně vstup do školy byl co nejpříjemnější. Pokud je přijato dítě nezralé, může to u něj vyvolat dlouhodobý stres. U žáků s PAS často nebývá problémem intelektová úroveň, zralost však ovlivňují deficity v oblasti sociálního chování.
          Příčiny, které mohou stát za nežádoucím chování žáků s PAS v běžných ZŠ
          30. 10. 2021
          Za problémové chování žáků s PAS mohou stát příčiny vycházející zejména ze dvou oblastí. První přímo vyplývá z diagnózy PAS a patří do ní např. zvýšená unavitelnost dětí s PAS, tlak na výkon, problémy se sociální interakci či s chápáním sociálního kontextu, změny a šikana. Problémové chování ale ovlivňují také příčiny spojené se speciálně pedagogickou oblastí.

          Názory

          Kam zařadíte slečnu 40 let s PAS,která je vlastně nikde nežádoucí.Je nadměrně hlučná,neodvratitelná od toho,co si začne vynucovat,je hodně agresivní,doma se to nedá vydržet.
          18. 12. 2024
          Pavel

          Dobrý den,

          tento článek se zabývá možnostmi podpory při volbě rodičů děti s autismem o způsobu jejich vzdělávání. Pokud se potřebujete poradit o možnostech pomoci pro dospělé lidi s autismem a jejich blízké, můžete si projít časté dotazy, případně vložit nový dotaz, ve kterém se můžete více rozepsat o tom, co byste potřeboval. Odpověď pro vás zpracují pracovníci Poradny NAUTIS.

          15. 01. 2025
          redakce AutismPort
          Odpovědět