heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Podpora a služby
          4. Konzultace
          5. Specifika kariérního poradenství u klientů s PAS

          Specifika kariérního poradenství u klientů s PAS

          Autor:
          Mgr. Alena Perlínová
          Recenzent:
          Mgr. Lenka Bittmannová
          Datum publikace
          14. 09. 2022
          Aktualizováno
          23. 09. 2022
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          Specifika kariérního poradenství u klientů s PAS
          
          

          Kariérní poradenství (KP) má jednotlivci pomáhat při rozhodování o jeho vzdělávací a profesní dráze, a to v co nejširším kontextu jeho životní pozice. Je třeba zohlednit předpoklady, zájmy, vize, dovednosti, schopnosti, motivací, emoce, hodnoty, cíle, rodinné a další vztahy. Kariérní poradenství by mělo neustále reflektovat proměny společnosti s jejími požadavky na profesní uplatnění lidí, a tyto požadavky v poradenství brát v úvahu.

          Kariérní poradenství u žáků s poruchami autistického spektra je s ohledem na primární postižení velmi obtížně uchopitelné. Nemělo by být záležitostí jednoho psychologického vyšetření v posledních ročnících povinné školní docházky, naopak je třeba vyvozovat reálné možnosti dalšího případného středoškolského studia z dlouhodobého sledování klienta, vycházet z jeho zájmů, ale zároveň i z jeho reálných možností. Středoškolské vzdělání žáků s PAS, i jejich případné další možnosti studia na vysoké škole či dalšího uplatnění na pracovním trhu, jsou výrazně závislé nejen na kognitivních schopnostech žáka, ale i na hloubce autistické poruchy, jelikož deficity v sociálně-komunikační oblasti bývají často klíčové nejen pro studium, ale i pro následující uplatnění.

          Mimo oblasti, které běžně zkoumáme v rámci kariérního poradenství (př. celková míra kognitivních schopností, motivace žáka) je nesmírně důležité zvažovat i další neméně podstatné faktory, např. v případě volby internátu a možnosti umístění žáka v tomto zařízení při škole; vzdálenost bydliště od školy, schopnosti žáka pravidelně dojíždět do školy, celková motivace pro další studium apod. U některých klientů s PAS je třeba počítat primárně s poměrně výrazným negativismem k dalšímu vzdělávání a hledání reálných možností dalšího studia. Jejich uplatnění je tedy z tohoto důvodu výrazně obtížnější. U intaktních žáků  jsou  běžně využívány i služby úřadu práce, kde je možné absolvovat zájmový test. Tyto testy a jejich zadávání u klientů s PAS však příliš validní nebývají. Klienti např. často nerozumí tomu, jaké vzdělání je nutné absolvovat pro určité zaměstnání. Obecně vyžadují výrazně zvýšený individuální přístup.

          U žáků s PAS je třeba myslet na smysluplnost testování s ohledem na konkrétního jedince, testování však nesmí být jediným nástrojem kariérového poradenství. V případě žáků s PAS se dokonce může jevit jako kontraproduktivní. Dále je třeba též myslet na úpravu podmínek přijímacího řízení. (Více se o těchto přístupech můžete dočíst v rozhovoru s vedoucím podporovaného zaměstnávání.) Běžně fungující pravidla u intaktní populace nelze zobecňovat. Nezbytný je individualizovaný přístup ke každému žákovi.

          Obecné potřeby žáků s PAS a přístupy k nim:

          • potřeba přesnosti, jasnosti pravidel a zajištění předvídatelnosti;
          • potřeba konkrétní motivace;
          • potřeba vyšší míry tolerance;
          • nutnost vysvětlovat sociálně komunikační pravidla a situace, vyšší míra pomoci v situacích, které vyžadují praktický úsudek;
          • potřeba důslednosti v přístupu;
          • vyšší míra vizuální podpory;
          • nácviky sociálních dovedností;
          • speciálně pedagogické přístupy k žákům s PAS.

          Specifika kariérového poradenství pro žáky s PAS

          Předpokladem důvěrného vztahu se žákem s PAS je rámec podpory:

          1. Přijímat žákovu jinakost. (Nečekám, že se změníš.)
          2. Podpořit žákovu samostatnost a zodpovědnost za rozhodování. (Probereme to spolu, rozhodnutí je na tobě.)
          3. Nespěchat, nesnažit se žáka škatulkovat.
          4. Spolupracovat s rodinou.
          5. Žák musí pocítit, že má rozhodnutí ve své moci.
          
          

          Pro potřeby klientů s PAS jsem pro účely KP vypracovala otevřený dotazník - Důležité aspekty v karierovém poradenství. Společně s poradcem během konzultací, v rámci rozhovorů s rodiči, pedagogy nebo při samostatném zamýšlení se nad profesní volbou, by měl klient zvážit předložené otázky a pokud možno si i na ně pravdivě odpovědět. Není-li si některými odpověďmi jistý, je třeba je zvážit, konzultovat, vyjasnit. Dotazník je hodnocen kvalitativně.
          Velmi důležitou součástí kariérního poradenství u klientů s PAS je také úzká spolupráce s rodinou, se zákonnými zástupci žáků. Probrat s nimi reálné možnosti nejenom stran kognitivních schopností klienta, ale zejména celkové funkčnosti a s ohledem na míru adaptability žáka v neznámém prostředí mimo domov.

          V praxi se osvědčuje u žáků s PAS a podprůměrným intelektem nebo intelektem v pásmu lehkého MP spíše varianta výběru nejdříve méně obtížného učebního E oboru (např. na SOU nebo OU). Možné je studium i na SŠ zřízené dle §16 odst. 9 ŠZ a v případě, že se žákovi při studiu daří, je pak vhodné pokračovat buď náročnějším oborem, nebo nástavbou, či maturitním oborem. I u žáků s PAS bez přidruženého mentálního postižení je výběr školy důležitý – roli nehrají jen kognitivní schopnosti, ale i míra funkčnosti, schopnosti spolupráce u řízené činnosti, sociálních schopností, komunikačních dovedností a schopností adaptability. Sledovat je nutné i míru frustrační tolerance. Toto všechno jsou faktory, které je vhodné vnímat komplexně, nikoli odděleně.
          I na středních školách a VOŠ může být žákům zajištěna podpora formou asistenta pedagoga ve třídě. Studium na VŠ a jeho podpora je zajišťována specializovanými centry přímo na univerzitách.

          Zdroje

          Literatura:

          • Navarová, S., Lancová, M.: Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha, Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-405-3.
          • Thorová, K.: Vývojová psychologie. Praha, Portál, 2015.
          • Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. Praha, Portál, 2006.
          • Pýchová, S., Košťálová, H., Drahoňovská, P., Madziová, D.: Kariérové poradenství pro každý pád. Wolters Kluver ČR, a.s., 2020
          • Kolektiv autorů: Rozmanitý svět kariérového poradenství. EKS, 2017
          • Perlínová, A., Odehnal Budínová L.: Kariérové poradenství u žáků s poruchami autistického spektra, pro metodiku ke KP, 2021

          Internetové zdroje:

          • www.psychodiagnostika-sro.cz
          • www.testcentrum.cz
          • www.propsyco.cz

          Webinář:

          Jak úspěšně zvládnout přechod dítěte ze základní na střední školu?,  PhDr. Jitka Kendíková (ředitelka ZŠ a gymnázia, Praha), Pasparta, Praha, listopad 2020

           

          Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Zaměstnávání lidí s PAS – možnosti podpory
          12. 01. 2021
          Bez výdělečné činnosti je více než polovina lidí s autismem v produktivním věku. Velmi málo osob s PAS aktivně podniká. Proč mají lidé s autismem při získávání a udržení smysluplného zaměstnání obtíže a jsou na trhu práce tzv. ohroženou skupinou?
          Kariérové poradenství u žáků s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Pro žáky s PAS je KP podobné jako u ostatních žáků, je třeba však myslet na smysluplnost testování s ohledem na konkrétního jedince (jak u skupinového, tak u individuálního), testování však nesmí být jediným nástrojem kariérového poradenství. V případě žáků s PAS se dokonce může jevit jako kontraproduktivní. Pro ně je třeba zajistit maximálně možný individuální přístup.
          Legislativa a právní vymezení vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
          09. 02. 2021
          Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami mohou výrazně pomoci už v předškolním vzdělávání. Přečtěte si o dalších možnostech vzdělávání dětí a žáků s PAS.
          Legislativa ve školství aneb co se může rodiči hodit – Školský zákon
          31. 07. 2022
          Cílem následujících řádků je přiblížit rodičům dětí (nejen) s poruchou autistického spektra, jak jejich vzdělávání definuje zákon, jaká mají práva a povinnosti. V první části se budeme soustředit na obecná ustanovení Školského zákona, nejdůležitějšího právního předpisu, kterým se vzdělávání řídí.
          Rozhovor: O autismu, chráněných místech, sdělování diagnózy a trendech ve firmách
          31. 08. 2022
          V rozhovoru s vedoucím oddělení sociální rehabilitace a podporovaného zaměstnání Štěpánem Hejzlarem se budeme bavit o tom, jakou podporu nabízejí osobám na spektru ve středisku osobám na spektru při shánění nové práce či začleňování se do pracovního kolektivu. Řekneme si jak se liší přístup k zaměstnávání autistů u velkých korporátních firem a u menších organizací nebo jaké aspekty by měl mít správný pohovor, aby na něm nebyla osoba s PAS zbytečně znevýhodněna a proč tento přístup může být ve výsledku přínosný pro všechny. Dotkneme se také tématu chráněného trhu práce – jeho výhod, ale i značných úskalí, se kterými se ve své praxi často setkává.  

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.