heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Žáci a studenti
          5. O Kubíkovi – jak se stal průkopníkem na základní škole

          O Kubíkovi – jak se stal průkopníkem na základní škole

          Autor:
          Dana Kebertová
          Datum publikace
          19. 02. 2021
          Aktualizováno
          19. 02. 2021
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          O Kubíkovi – jak se stal průkopníkem na základní škole


          Byli lidé, co nás odrazovali od druhého dítěte. Ale my jsme chtěli větší rodinu, nechtěli jsme být upnutí jen na Kubíka a ani jsme nechtěli, aby Kubík viděl, že se vše točí jen kolem něj. Mladší Péťa také není úplně „tabulkové“ dítě, ale oba jsou bráchové, jak se patří. Oba kluci chodili do základní školy. Je to úplně obyčejná sídlištní základka, plno tříd, plno učitelů, plno dětí. Kubík byl průkopník, byl první žák, který do této školy nastupoval s asistentem pedagoga. Až později jsem zjistila, že sice škola dostala povolení na vytvoření místa pro asistenta, ale už ne finance hned od začátku první třídy, a že řešili další a další byrokratické problémy.

          Od začátku Kubíkovy školní docházky máme štěstí na lidi. Na výbornou třídní učitelku i asistentku pedagoga. Samozřejmě, že ne všichni lidi ve škole jsou ti, kteří se těší na nestandardního žáka s problémovým chováním. A někteří, včetně ředitele, si mysleli, že ten kluk je přeci chytrý, dobře se učí, proč by neměl pochopit to „správné chování“? Stačila náhoda, kdy ředitel předběhl frontu na oběd a postavil se právě před Kubíka a ten vystřihl dokonalý afekt s řevem a křikem. Ředitel rychle pochopil. A asistentka měla co Kubíkovi vysvětlovat. Zjistila, že ho bude muset připravovat na další situace, které se mohou stát. Pan ředitel sice zůstal, ale paní třídní učitelka odešla. O paní asistentku naštěstí Kuba nepřišel a po celou základku pro Kubu vše vybojovávala včetně výletů i škol v přírodě. 

          Pátá třída. Ptala jsem se Kuby, co se dělo ve škole. „Nic.“
          Já: „A psali jste nějakou písemku?“
          Kuba: „Ne.“
          „Čeština? Matika? Žádná písemka?“
          „Ne. Jen jeden testík z matiky.“
          „Desetiminutovka?“
          „No, byl to delší testík. Vytisknutý na papíře, 13 otázek. Zlomky, písemné dělení, zaokrouhlování, převody jednotek a na konci dvě slovní úlohy.“
          „Kubíku, to byla písemka.“
          „Jo? No tak asi jo.“
          „A říká pan učitel předem, že budete psát písemku?“
          „Neříká.“
          „Ty jsi o tom nevěděl?“
          „Nevěděl,“ Kuba se zamyslel, „jen jsme ji měli psát včera a včera se to nestihlo kvůli focení.“
          „Takže jsi to včera věděl, že se dneska bude psát písemka?“
          „Jo, ale on to pan učitel říká jen den předem a to bych se stejně nestihl učit.“
          „Takže to víš od středy, že se bude psát písemka?“
          „Jo, od středy.“ 

          A tak to Kuba se základní školou zvládal. Nebo to škola zvládala s Kubou. Kuba má výhodu, že se snadno učí. Ale jen to, co ho zrovna baví, např. matematika, zeměpis, angličtina. U toho, co ho nebaví, má problém se soustředěním a je často v opozici. A to jsem doma nastoupila já a opakovala si učivo základní školy. Dějepis, přírodopis, čeština. Ještě, že existuje internet a můžeme si vše vyhledat. Zjistila jsem, že přestože umím psát správně i/y, neznám rozdíl mezi větou jednočlennou a větným ekvivalentem a že si už nepamatuji ruská slovíčka.

          Když šel Kubík do první třídy, byla jsem přesvědčená, že asistenta pedagoga bude potřebovat tak do třetí, pak se srovná s ostatními dětmi. Dnes víme, že asistenta pedagoga potřebuje i na střední škole. A jestli jednou zvládne osamostatnění a najít si práci, která ho bude živit? Nad tím je ještě brzy se zamýšlet. Základku jsme zvládli a z Kubíka žáka je Kuba student gymnázia.

          A náš Péťa? Zrovna se zabalil do peřiny a hraje si na psa Lajku, jak letí v raketě vesmírem. A já doufám, že mu Kuba v dobré víře neprozradí, jak to s Lajkou dopadlo.

          Zdroje

          Zdroj fotografie:

          • amanda tipton. „beam me up“ September 1, 2014. Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 18. 2. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/demandaj/14927656048/
          Nautis bannerNautis banner

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.