Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Skupinová psychoterapie je jednou z forem psychoterapie, která se primárně zaměřuje na oblast interpersonálních vztahů a na oblast sociálních dovedností. Ze své podstaty je někdy vhodnější než individuální psychoterapie. Dítě se mnohem více projeví v chování a vnějších projevech než verbalizací a introspekcí, a to je možné ve skupině poznávat, zažívat a regulovat s respektem k vývojovým specifikům. Dospívající zase mohou těžit ze sdílení zkušeností a získání zpětné vazby nejen od terapeutů, ale hlavně od svých vrstevníků.
Na základě různých názorů, zkušeností a odlišností ve skupině vzniká něco cenného – skupinová dynamika. Díky té se děti a dospívající mohou tady a teď učit a rozvíjet.
Základní podmínkou je, aby děti a dospívající cítili bezpečné prostředí, ve kterém můžou být takoví, jací jsou, a do kterého můžou přinášet to, co potřebují. Přijímající atmosféra dětem umožňuje zbavit se strachu z odmítnutí či zesměšnění. Děti s autismem opakovaně na setkáních vyzdvihují, že na skupinu chodí rády, protože se tu potkávají s vrstevníky, kteří zažívají něco velmi podobného jako oni, a s pocitem tady mi rozumí. To samozřejmě neplatí pro všechny, jsou i děti, které se v nějakou dobu potřebují distancovat od dalších lidí s autismem. To je naprosto v pořádku a je potřeba toto přání respektovat.
Děti i dospívající by měli být na skupinu zařazeni poté, co absolvují úvodní/vstupní rozhovor s terapeutem, na základě kterého se ukáže, zda je skupinová terapie vhodná. V rámci tohoto rozhovoru se mj. mapuje stav dítěte, jeho očekávání, ale i motivace, ke které terapeut přihlíží. A to z prosté zkušenosti, že děti, které zásadně odmítají skupinovou terapii, ji s klidem také dokáží prosedět a promlčet. Těchto dětí je velmi malé procento a jsou děti, které si i z této „tiché práce“ mohou něco odnést. Nicméně dítě, které skupinovou práci odmítá, je spíše potřeba vyslechnout a zjistit, proč tomu tak je a zda by nebylo užitečnější hledat jinou formu podpory.
Někdy se také stává, že je dítě zapsáno na skupinu z úzkosti rodiče, který mu chce dopřát péči, ale dítě ji nepotřebuje. V takovém případě je vhodné, aby sám rodič tyto své emoce zpracoval ve své terapii. Z principu psychoterapeutické práce se pak vedle motivace přihlíží na verbální a kognitivní schopnosti dítěte (tzn. dítě musí mluvit a rozumět, aby se mohlo ve skupině zapojovat).
Terapie by měla být vedena dvěma terapeuty a počet dětí na skupině by měl být okolo 4 až 6. Ideální délka trvání skupiny je 60 minut. U dětí tohoto školního věku se osvědčuje strukturovaný program. Témata skupiny vychází primárně z přání, potřeb a očekávání samotných dětí, případně jejich rodičů. V tomto věku je vhodné, když začátku terapie předchází setkání terapeutů jen s rodiči, kde je podrobněji představena forma a obsah skupinové terapie, zároveň se diskutují očekávání rodičů. Z praxe je možné říct, že ta bývají obvykle neúměrná tomu, co je za daný blok setkání možné zvládnout a stihnout. Mimo děti a rodiče jsou to také terapeuti, kteří na základě zkušeností přináší témata, která bývají pro děti aktuální. Patří sem kamarádství, emoce, šikana a provokace, komunikace, rodina či téma vlastní identity a sebedůvěry.
U dětí více než u dospívajících je vhodné pracovat se strukturou, vizualizací a motivačním systémem, který umožňuje děti oceňovat za dílčí aktivity. V motivačním systému děti mohou sbírat smajlíky, za které pak dostanou např. drobnou sladkost či samolepku. Ideálně systém kombinuje krátkodobou (odměna po jedné skupině) a dlouhodobou motivaci (odměna za celý skupinový blok). Všechny tyto tři prvky je potřeba přizpůsobit na míru dětem s ohledem na to, že každé dítě může potřebovat jinou míru této podpory. Na skupině terapeuti společně s dětmi sestavují pravidla skupiny, která mají za cíl nastolit příjemnou atmosféru a zároveň učit děti dodržovat domluvené principy.
Na skupině je vhodné střídat různé druhy aktivit, aby děti udržely pozornost a program se nestal monotónním. Diskuze nad konkrétními tématy umožňují nahlédnout do situace dítěte, jeho zkušeností, podporovat schopnost identifikovat své prožitky a zprostředkovat členům skupiny pocit, že v tom nejsou sami. Zařazena mohou být i krátká „edukační okénka“ ze strany terapeutů (např. povídání o emocích a jejich smyslu). Vedle toho se na skupině využívají videoukázky, rozbor situací (ideálně těch, které samy děti zažívají), sehrávání scének, nácvik různých situací a reakcí (např. zahájení rozhovoru, prosba o pomoc, naslouchání ad.), různé aktivity (individuální, skupinové, párové), trénink spolupráce, kreslení či práce s tělem (např. nácvik relaxace, základní práce s dechem). Je důležité zařazovat i hry – podporující spolupráci, učící dovednost kompromisu či jen obyčejné zábavné hry, které vytváří zážitek dobrého kolektivu a pocitu (sdílené) radosti.
Dospívání je zcela nová fáze, která si vyžaduje odlišný přístup. Není možné, ani ve výchově ani v terapii, k adolescentům přistupovat stejně v jejich 8 letech jako v jejich 15 letech. Dle toho vypadá i formát skupinové terapie. Skupinu by opět měli vést 2 terapeuti a počet dospívajících ve skupině by měl být 4 až 8. Délka setkání se může prodloužit až na 90 minut.
Dospívajícím se nechává větší prostor pro samotné sdílení a vlastní témata, diskutují své zkušenosti či se podporují navzájem (či jsou povzbuzováni, aby se podporovali). Na rozdíl od dětské skupiny s dospívajícími nejsou tolik využívány motivační systémy (ideálně vůbec). Klienti nejsou externě odměňováni za svoji účast, díky čemuž se podporuje jejich vnitřní motivace být ve skupině, přinášet do ní a brát z ní, co potřebují. Stejně tak se ubírá množství struktury a vizualizace. To u některých klientů může vyvolat pocity úzkosti, které je pak přímo na skupině možné terapeuticky zpracovat. Je-li to žádoucí, terapeuti poskytují individuální podporu či strukturu. Dospívající bývají otráveni z pravidel, proto je vhodné spíše než pravidla formulovat společně principy dobré spolupráce.
V dospívání mnohem více vyvěrají na povrch témata, která se týkají jejich identity a hodnoty – kdo jsem, kam směřuji, co je pro mě důležité. Dospívající s autismem často projevují velkou míru nedůvěry v sebe a vlastní schopnosti, úkolem terapeutů je pak toto téma zachytit, oslovit a společně se mu snažit více porozumět. Mnohem častěji mají sami dospívající potřebu mluvit o tom, co pro ně samotné znamená diagnóza autismu.
Rodiče obvykle přihlašují své dítě kvůli konkrétním potížím a obvykle si přejí, aby jejich dítě:
Rodiče obvykle chtějí pro své dítě to nejlepší. Proto si přeji naplnit výše zmíněné body a mnohé dalšího, protože chtějí, aby jejich dítě obstálo v životě. Děti a dospívající se na situaci však mnohdy dívají jinak a důležité pro ně jsou jiné věci. Často říkají:
Autismus je způsob bytí, který proniká do všech aspektů života. Ale autismus-neautismus, stále před námi stojí dítě, které má svá přání, své potřeby a svůj způsob, jak se vztahuje k sobě, druhým lidem a ke světu. A někdy jen tohle vše děti potřebují sdílet a být v tom společně s ostatními dětmi a empatickými terapeuty, kteří jim svítí na cestu, věří v ně a podporují je v jejich růstu.
Článek pojednává o skupinové psychoterapii tak, jak na ni nahlíží autorka a jak se jí věnuje terapeutické středisko NAUTIS. Je možné, že na jiných místech bude mít skupinová psychoterapie jiný charakter a bude fungovat v určitých aspektech odlišně. Neexistuje jedna dobrá skupinová psychoterapie a je potřeba mít na paměti, že každému může vyhovovat něco jiného.
👉 Jaké další psychoterapeutické směry se u dětí i dospělých s poruchami autistického spektra uplatňují? Články o dalších terapeutických možnostech najdete v rubrice Psychoterapie.
Zdroj fotografie:
Názory