heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. ABA
          5. Jak poznat dobrý intervenční ABA program zaměřený na dítě s PAS?

          Jak poznat dobrý intervenční ABA program zaměřený na dítě s PAS?

          Autor:
          Bc. Barbora Guľová
          Recenzent:
          Mgr. Lucie Schuma BCaBA
          Datum publikace
          28. 11. 2021
          Aktualizováno
          12. 06. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          Jak poznat dobrý intervenční ABA program zaměřený na dítě s PAS?


          Dobrý intervenční program Aplikované behaviorální analýzy (dále jen ABA) vychází a je založen na jejích vědeckých poznatcích. Program se vždy zaměřuje na individuální potřeby dítěte s cílem zlepšení kvality jeho života. Proto v případě intervenčních programů pro děti s PAS je základem osvojení takových dovedností, které povedou k jejich samostatnému a co nejméně závislému životu na ostatních.

          Kromě nastavení funkčního komunikačního systému se může jednat například o nácvik sebeobsluhy, získávání školských a akademických znalostí, osvojení sociálních a herních dovedností. Případně eliminaci nežádoucího chování, tedy takového chování, které danému dítěti brání v nabývání dovedností, které potřebuje pro svůj samostatný a nezávislý život ve společnosti.


          Kdo může intervenční programy ABA poskytovat?

          Aplikovaná behaviorální analýza je věda, se kterou se může seznámit každý. Pro poskytování odborného intervenčního programu je potřeba absolvovat konkrétní vzdělání, na základě něhož je možné získat certifikaci, která opravňuje daného jedince k povolání behaviorálního analytika, asistenta či technika. 

          Intervenční program ABA je sestaven behaviorálním analytikem (BCBA). Supervize (dohled a vedení) ze strany behaviorálního analytika je povinnou součástí každého programu. Na stránkách Mezinárodní asociace pro aplikovanou behaviorální analýzu (Behavior Analyst Certification Board, dále jen „BACB“) je možné si ověřit, jakou mezinárodní úroveň certifikace daná osoba má. 

          Behaviorální analytik (BCBA - Board certified behavior analyst) – podle české legislativy se odborná způsobilost k výkonu povolání behaviorálního analytika získává absolvováním akreditovaného magisterského studia v oblasti vzdělávání psychologie nebo neučitelská pedagogika a akreditovaného kvalifikačního kurzu behaviorální analytik (https://www.bacb.com/bcba/).


          Česká republika má poskytování intervenčních ABA programů ukotveno v zákoně. Bližší informace je možné nalézt na stránkách České společnosti pro aplikovanou behaviorální analýzu. Tato odborná společnost sdružuje behaviorální analytiky, asistenty behaviorálních analytiků, behaviorální techniky a další odborníky, kteří při své práci využívají poznatků aplikované behaviorální analýzy v souladu s BACB a Mezinárodní asociací pro aplikovanou behaviorální analýzu (Association of Behavior Analysis International, dále jen „ABAI“). Spolek kromě toho vytváří pravidla a standardy kvality pro vzdělávání, získávání a udržovaní kvalifikace na národní úrovni.

          Přímou práci s dítětem vykonávají behaviorální technici (RBT). Jejich práce vyžaduje odborný supervizní dohled behaviorálního analytika anebo asistentka behaviorálního analytika. Behaviorální analytik je ten, který je zodpovědný za sestavení konkrétního programu.

          Behaviorální technik (RBT – Registered behavior technician) - odborná způsobilost k výkonu povolání behaviorálního technika se získává absolvováním akreditovaného kvalifikačního kurzu behaviorální technik po získání úplného středního vzdělání nebo úplného středního odborného vzdělání (https://www.bacb.com/rbt/).



          Jaké jsou důkazy, že ABA funguje? 

          Intervenční ABA programy jsou tzv. „evidence-based“ neboli praxí založenou na důkazech. 

          ABA intervence jsou mezinárodně schvalované z medicínského i pedagogického hlediska jako efektivní přístupy pro práci se širokým spektrem osob, včetně dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Množství vědeckých studií potvrdilo jejich efektivitu při snižování problémového chování, zvyšování společensky žádoucího chování, stejně tak jako při osvojování si nových dovedností u dětí s PAS.

          Dlouhodobá a intenzivní práce, tedy v rozsahu 20-40 hodin týdně, po dobu jednoho roku až tří let, využívající intervenční programy ABA má příznivý dopad na vývoj dětí s PAS. Studie prokázaly, že použití intervenčních programů u dětí s PAS příznivě ovlivňuje nejen rozvoj intelektu, ale i řeči, sociálních a herních dovedností a dovedností nezbytných pro každodenní samostatný život.


          Jak intervenční ABA program vypadá?

          Behaviorální analytik sestaví a následně dohlíží na zavádění programu klienta. Vytvoření programu předchází systematické měření. Měření pro jednotlivé dovednosti a oblasti je striktně dáno dle vývojového manuálu VB-MAPP (z anglického Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program), kde u jednotlivých položek je jasně vyznačena forma, jak má měření probíhat. Jestli pozorováním, přímým testovánín, časově ohraničeným pozorováním či kombinací testování nebo pozorování. Výsledky měření ukáží, na jaké úrovni dané dítě je a kterým oblastem je třeba se věnovat.

          Kromě měření dovedností, které dítě má, se také měří a zkoumají tzv. „bariéry“, které brání dítěti v tom, aby se mohlo efektivně/smysluplně rozvíjet. Bariéry zahrnují dvacet čtyři oblastí jako např. chybějící či oslabený repertoár mand (tzv. požadavků, při kterých učíme dítě, aby si samo vyžádalo, co chce nebo potřebuje), takty, motorická nápoda, závistost na promptech (podpora při učení), poškození v oblasti vizuální diskriminace (schopnost rozlišit předměty, obrázky, které jsou si podobné, ale nikoli stejné) a skenování, poškození v sociální oblasti, selhávání v procesu generalizace, výskyt hyperaktivního či obsedantně kompulzivního chování, artikulační potíže, sebestimulace, zvýšená citlivost na senzorické podněty a další.

          Takt je označením něčeho, co se dostane do kontaktu s jedním ze smyslů dítěte. I když bývá takt často označením obrázků nebo věcí (ukaž obrázek auta a dítě taktuje „auto“), takt může být také něco, co člověk slyší („slyším domovní zvonek“), cítí („cítím kávu“), ochutnává („chutná to slaně“) nebo se dotýká („je to mokré“). (zdroj: https://csaba.cz/)


          Pokud je skóre ve zhodnocení bariér vysoké, je potřeba se zprvu zaměřit primárně na tyto cíle. Jinak by učení nebylo efektivní a nedocházelo by k plynulému osvojování dovedností. 

          „Ideální” intenzivní program ABA obsahuje alespoň 20 hodin týdně přímé práce s dítětem. Proto jsou programy detailní a obšírné. Do tohoto času se počítá nejen čas strávený „učením“ s poradcem, ale i učení v domácím prostředí či ve školském zařízení. 

          Práce s malými dětmi probíhá převážně formou hry. Dítě se učí na věcech, které má rádo a které ho zajímají a baví. Zapojení rodiny a dalších prostředí, ve kterých se dítě v rámci svého života pohybuje, je naprosto nezbytné z důvodu naplnění principu generalizace, jakožto jedné ze sedmi dimenzí ABA. Osvojená dovednost není prohlášena za zvládnutou, pokud ji dítě funkčně nepoužívá v různých prostředích či situacích a s různými lidmi.

          Intenzitou 20 hodin týdně se nemá na mysli pouze „práce u stolečku“, ale právě naopak, v domácím prostředí se hojně využívá učení v přirozeném prostředí. To probíhá formou hry s věcmi, které se kolem dítěte běžně vyskytují a s cílem, že dítě ani neví anebo nepozná, že se učí. Je třeba, aby rodiče dodržovali určité základní principy práce, jen tak je možné zajistit co nejefektivnější posun v rozvoji jejich dítěte.

          Individuální cíle programu jsou stanoveny na základě měření, které prokáže, na jaké úrovni se dítě momentálně nachází ve srovnání se svými vrstevníky a na jakých oblastech je třeba zapracovat. Může se jednat například o:

          • nastavení funkčního komunikačního systému;
          • rozvoj sociálních dovedností; 
          • osvojení sebeobslužných dovedností;
          • podpora hry a trávení volného času;
          • rozvoj motorické nápodoby, a to jak v oblasti hrubé a jemné motoriky, tak motoriky s předmětem či orofaciální (oblast úst a obličeje); 
          • zaměření se na školní dovednosti.


          Výchovně vzdělávací plán obsahuje oblasti s konkrétními cíli, na kterých se bude s dítětem pracovat. Poradce intervenčního ABA programu postupuje při práci systematicky, kdy postupně naučí dítě jednotlivým dovednostem, které se následně složí do komplexnějšího celku. Začíná se od nejjednoduššího a postupně se úlohy ztěžují. Chceme-li například dítě učit sebeobsluhu, máme několik možností, jak na to. Jednou z nich je rozvoj motorické nápodoby. Jakmile má dítě tuto dovednost ve svém repertoáru, může zařadit pohyby, které využije v sebeobsluze. 

          Rozvoj motorické nápodoby je také možné využít pro rozvoj nápodoby vokální, kdy opět začínáme s jednoduchými zvuky, které zprvu dítě samo vydává a postupně tvarujeme do souzvuků a slov. Zde je určitě na místě dobrá konzultace s logopedem, který by měl stanovit, kde se dítě nachází z hlediska logopedického vývoje, jaké hlásky je schopné vyvozovat či zda mu nebrání nějaká fyziologická překážka.

          Behaviorální analytik pravidelně sleduje progres klienta na základě sběru a záznamu dat ze sezení a z domácího prostředí. Data přináší informace, jak probíhá například rychlost učení, zda se snižuje podpora při učení, jaká je frekvence či délka výskytu určitého nežádoucího chování aj. 

          Behaviorální analytik je také v pravidelném kontaktu se členy rodiny, asistenty pedagoga, pedagogy, logopedy a dalšími lidmi, kteří jsou s daným dítětem v častějším kontaktu. Smyslem je nastavení cílů společné spolupráce a ověření, zda nastavené postupy jsou efektivní a zda dochází k celkovému pokroku vývoje dítěte napříč lidmi, věcmi a prostředími. 

          Každé dítě se rozvíjí a časem se jeho potřeby, sociální skupiny nebo dovednosti mění, a proto je nutné intervenční plán pravidelně aktualizovat, aby odpovídal aktuálnímu stavu klienta. K tomuto kroku jsou opět velice cenná sbíraná data.

          Intervenční program ideálně trvá do doby, kdy ho klient (nebo jeho rodina) potřebují a je pro něj přínosný. V praxi jsou pravidla pro délku programu u různých poskytovatelů nastavena různě, a to i s ohledem na specializaci příslušného behaviorálního analytika, jehož cílová skupina jsou například děti do nástupu do školského zařízení. Pro děti ve školnímu věku je třeba, aby měl daný analytik školení/výcvik pro specifika této věkové skupiny.


          Ptejte se!

          Ať už si vyberete pro své dítě jakoukoliv intervenci, vždy sledujte, zda je vaše dítě, ale i vy sami s poradcem rádo. Je přirozené, že pokud je nám s někým dobře, budeme s ním chtít trávit čas a taky pro nás bude mnohem jednodušší se s ním „učit“. Dobře provedený intervenční ABA program je zakomponován do hry tak, že dítě ani neví, že se učí. V případě pozitivně nastavené motivace je prokázáno, že takto získané dovednosti vykazují dlouhodobou udržitelnost.

          Následující otázky vám pomohou vyhodnotit, zda poskytovatel provádí intervenční ABA program v souladu s nároky, které jsou na něj kladeny. To znamená, že má daná osoba potřebné vzdělání a kvalifikaci a je zde supervizní dohled.

          1. Kdo superviduje/zaštituje program na pozici BCBA?
          2. Je váš přímý poradce proškolen a na jaké úrovni?
          3. Jak často mají poradci odbornou supervizi?
          4. Jsou cíle programu určovány na základě měření, dle standardizovaných manuálů? Např. VB-MAPP, ABSLL-R, ESL aj.
          5. Zahrnuje program spolupráci s rodiči? V jaké formě a rozsahu?
          6. Máte jako rodič možnost v případě zájmu nahlédnout na práci s vaším dítětem?
          7. Jsou pravidelně sbírána data mapující pokrok vašeho dítěte?


          👉 Podívejte se také na praktickou ukázku, jak můžou vypadat nácviky v rámci ABA. 

          Zdroje
          • Trellová, I. (2017) ABA - Príručka pre rodičov, RATA o.z.
          • Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis1. Journal of Applied Behavior Analysis, 1(1), 91–97. https://doi.org/10.1901/jaba.1968.1-91
          • Česká odborná společnost Aplikované behaviorální analýzy. (n.d.). https://csaba.cz
          • BOARD CERTIFIED BEHAVIOR ANALYST. (2021, October 13). Behavior Analyst Certification Board. https://www.bacb.com/bcba/
          • Rogers, S. J., & Vismara, L. A. (2008). Evidence-Based Comprehensive Treatments for Early Autism. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37(1), 8–38. https://doi.org/10.1080/15374410701817808
          • Applied Behavior Analysis (ABA). (n.d.). Autism Speaks. https://www.autismspeaks.org/applied-behavior-analysis
          • Howard, J. S., Stanislaw, H., Green, G., Sparkman, C. R., & Cohen, H. G. (2014). Comparison of behavior analytic and eclectic early interventions for young children with autism after three years. Research in Developmental Disabilities, 35(12), 3326–3344. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.08.021 
          • Sallows, G. O., & Graupner, T. D. (2005). Intensive Behavioral Treatment for Children With Autism: Four-Year Outcome and Predictors. American Journal on Mental Retardation, 110(6), 417. https://doi.org/10.1352/0895-8017(2005)110[417:IBTFCW]2.0.CO;2 

          Zdroj fotografie:

          • Nilov M. (Fotograf). (2021, Červenec 26). A Kid Sticking Yellow Smiley on the Whiteboard [digitální fotografie]. Získáno z: https://www.pexels.com/photo/a-kid-sticking-yellow-smiley-on-the-whiteboard-8923794/ 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Aplikovaná behaviorální analýza a její využití při práci s dětmi s PAS nebo jinými vývojovými poruchami
          12. 01. 2021
          O využití ABA při práci s dětmi s PAS se začalo nejintenzivněji mluvit po experimentální studii doktora I. Lovaasa v r. 1987. Ve výzkumu porovnával dvě skupiny dětí, u nichž aplikoval různou míru intervence. Výsledky podporují tvrzení, že intenzivní intervencí je možné výrazně snížit symptomy PAS.
          ABA - ukázka z praxe
          19. 01. 2021
          V rámci ABA se u klientů učí a rozvíjí základní dovednosti jako je pozornost, rozumění a následování jednoduchých pokynů a napodobování. Ale i komplexní dovednosti jako je čtení, rozvoj řeči a porozumění vlastním emocím. Při učení se jednotlivé dovednosti rozdělí na malé části (proběhne tzv. analýza dovednosti), kdy každá část se učí po malých krůčcích zvlášť, až do zvládnutí celé dovednosti. Součástí článku je i video ukázka z praxe.
          „Když mám chuť od všeho utéct, připomenu si synovy pokroky“ – ABA pohledem rodiče
          02. 06. 2021
          „My se s ABA ráno probouzíme a večer usínáme. Na jedné straně jsem se sžila s tímto programem tak, že si vlastně ani nedovedu představit, že by naše dny měly vypadat jinak. Na straně druhé jsem ale někdy ze všeho velmi unavená a opakující se mandy mého synka bych nejraději vypnula ovladačem. V takových situacích si ale vždy připomenu, jaké pokroky už můj syn dokázal udělat."
          ABA sem, ABA tam
          06. 03. 2022
          Po zjištění synovy diagnózy PAS, ve věku 2 let a 4 měsíců, se k nám dostala nejrůznější doporučení na přístupy, jak se synem nadále pracovat. Mezi velkým množstvím směrů také padla zmínka o Aplikované behaviorální analýze (ABA). Do té doby jsem netušila, co ABA přesně znamená.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.