heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Mateřská škola a předškolní vzdělávání
          5. Místo slabikáře epitaf aneb zpověď o prožitcích nejen z mateřské školy

          Místo slabikáře epitaf aneb zpověď o prožitcích nejen z mateřské školy

          Autor:
          AutiHero
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          11. 02. 2021
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Místo slabikáře epitaf aneb zpověď o prožitcích nejen z mateřské školy


          Já tam opravdu nechodil rád, nerozuměl jsem jim, oni nerozuměli mně. Nehrál jsem si s hračkami a nechápal jsem, co na tom ostatní děti ze školky baví. Jakmile jsem si vytvořil nějaký svůj úkryt a někdo se jej opovážil narušit, byl jsem prý i agresivní. Nebylo mým cílem dotyčného zranit, ale dostat ho pryč z mého místa, které jsem chtěl mít jen pro sebe.

          Okolo čtvrtého roku jsem již dokázal přečíst větu. Odhalení mých čtenářských dovedností nastalo při návštěvě hřbitova, kdy jsem prý nadšeně obcházel jednotlivé hroby a hlasitě předčítal jména zesnulých a epitafy na jejich náhrobcích. Mou specialitkou bylo čtení vzhůru nohama. Nemyslím tím, že bych si četl během dělání stojky, nýbrž čtení textu, který byl obráceně. Mělo to jednu výhodu - mohl jsem číst s rodičem noviny, přestože jsme u stolu seděli naproti sobě. Také mi bylo vyprávěno, jak jsem tenkrát nadšeně přiběhl z koupelny se slovy: „Mamí, to hovínko vypadá jako to písmenko G, pojď se podívat!“ 


          Vzpomínky na netradiční dětské zájmy

          Během docházky do mateřské školy mi táta založil e-mailovou schránku, mohl jsem mu proto posílat do práce své požadavky na filmy, které mi měl sehnat. Také jsem objevil e-mailovou adresu na svou tehdejší učitelku ze školky a vedl jsem s ní krátkou konverzaci. Nějakou dobu jsem usínal v dětském stanu, který jsem umístil na svou postel. Byl tak malý, že když jsem v něm ležel, koukaly mi z něj nohy. Cítil jsem se v něm bezpečně a odmítal jsem spát bez něj. Mým oblíbeným místem pro úkryt byla také skříň v mém pokoji. Trávil jsem v ní tolik času, že mi táta přidělal zevnitř dveří držátko, abych se mohl bez jeho pomoci ve skříni zavřít. Kdykoliv jsem s rodiči zavítal do města, musel jsem se svézt několika výtahy nahoru a zpět. Ze všech nejraději jsem měl prosklené v domech s co nejvíce patry. S tátou jsem tím strávil hojnou chvíli, než jsme si vyhlédli dostatečný počet výtahů. Vzpomínám si, že během téhož období se mi zdály sny o tom, jak před někým prchám výtahem.

          👉 Přečtěte si také, jak AutiHero vzpomíná na svou školní docházku. Autentický článek najdete zde.

          👉 Mohly by vás také zaujmout zkušenosti s dobrou praxí inkluze dětí s PAS pohledem pedagogů mateřských škol. 

          Nautis bannerNautis banner

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.