heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Zájmy a hra
          5. Moje věku přiměřené a vhodné autistické zájmy

          Moje věku přiměřené a vhodné autistické zájmy

          Autor:
          Libuše
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          07. 12. 2022
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Moje věku přiměřené a vhodné autistické zájmy


          Je mi 38 let a jsem na spektru. Už od dětství mě zajímá filozofie, fungování společnosti, vztahy a psychologie, a od dětství slýchám, že moje zájmy nejsou vhodné a přiměřené věku. Mnoho odborníků, učitelů, asistentů a rodičů odrazuje autisty od jejich zájmů. Myslí to dobře, protože se pokoušejí člověka přimět, aby lépe zapadl mezi své vrstevníky, ale já s tím nesouhlasím a termíny „přiměřenost věku“ a „vhodnost zájmů“ se mi nelíbí.

          Od chvíle, kdy jsem byla malá, jsem měla zájem o jiné věci, než měly ostatní děti. V pohádkách mě nezajímaly princezny a jejich krásné šaty. Chtěla jsem vědět, co je správné a co ne, co je dobro a co zlo, co chudoba a co bohatství, co pravda a co lež… Pak ale bylo těžké zapojit se do běžných her s ostatními dětmi a komunikovat s nimi.


          Společné zájmy sbližují

          Můj svět vyplňovala zvířata, sledovala jsem pořady na vzdělávacím kanálu National Geographic, zajímali mě psi, znala jsem všechny ve svém okolí. Každý potřeboval jiný přístup. Poznávala jsem, co je trápí, učili mě empatii. Psi byli pro mě hodně dobrý prostředek ke komunikaci. Kdo měl psa, většinou mluvil o svém psovi a odpověděl mi, když jsem se na něco o psovi zeptala. V dospělosti jsem si skrze tento zájem našla kamarády.

          Míša byl pes, co bydlel přes ulici. Byl to můj kámoš. Každou neděli musela maminka upéct kuře. Já snědla kůrku a zbytek mu donesla. Když jsem dostala svrab, maminka mi vyhubovala. Zakazovala mi psy hladit. Pak mě jeden ještě pokousal. Maminka mi začala zakazovat se se psy kamarádit. Nakonec nejen se psy, ale se všemi zvířaty. Když jsem dostala morče, byla jsem šťastná. Byl to někdo, kdo na mě čekal, a staly jsme se nerozlučnou dvojkou. Našlo mi kamarády, kteří měli také morče. Morčata byla můj svět.


          Dívat se a zajímat se o věci „jinak"

          V pubertě jsem se zajímala o hudební skupinu The Kelly Family. Což o to, to zajímalo i jiné vrstevníky, v tom jsem nevybočovala. Ale mě na nich zajímalo něco jiného než ostatní. Neobdivovala jsem je pro jejich hudbu, ale proto, že nebyli ve svém projevu jednotní. Každý z členů si tančil, jak chtěl. Taky se mi líbilo, že se oblékají jinak, prostě jak chtějí a nikdo to neřeší.

          Ve škole jsem se začala po krůčkách zajímat o psychologii. Můj vzor byl pan doktor Zdeněk Matějíček, který vystupoval v televizi. Zájem o psychologii a vědu jsem ale musela tajit, protože to na ostatní působilo divně. Nemohla jsem tak svůj zájem pořádně rozvíjet. Ostatní lidi děsily věty, které jsem vytvářela. Pamatuji si, jak jsem šla s referátem Moje maminka do ředitelny. Na střední škole mě kromě psychologie začala silně zajímat problematika sociálního začleňování. Sledovala jsem filmy se sociálními tématy (Katka, Knedlíková terapie, Božské děti, Lék, Moje levá noha, Nebezpečné myšlenky, Na vlastní oči). Chodila jsem po světě a zajímala se o děti s handicapem, o blázny, lidi, kteří se něčím odlišovali. A pak jsem uviděla v televizi vystupovat Matku Terezu, stala se mým dalším vzorem. Fascinovalo mě, že se k lidem ležícím na ulici sklonila. Byla ve svém projevu tak jiná. 


          I zájmy tvoří jedinečnost člověka 

          Moje zájmy byly silně vyvinuté a se zájmy vrstevníků se moc neslučovaly. Většina dívek se zajímala o chlapce a módu.  A já měla cíl být silná holka, co všechno zvládne. Fascinovali mě skejťáci, líbilo se mi, že spadli ze skejtu a zase se zvedli. Měli sedřená kolena, ale nic je neodradilo, aby to zkoušeli dál. Byli drsní, odvážní. Měli sami sebe pod kontrolou. Všem ujeli. Tak jsem se tak oblékala a chodila po světě jako skejťák, ovšem bez skejtu. 

          Když jsem dospívala, moje máma mi vyčítala, že nemám smysl pro módu a že se držím těch samých věcí, co mě zajímaly v dětství. Vím, že to říkala s dobrým záměrem. Nesouhlasím ale s tím, aby byli autisté nuceni věnovat se oborům a oblastem, které je nezajímají, tedy pokud zájmy autistických lidí nikomu neubližují a nezanedbávají kvůli nim své základní fungování. Jejich zájmy lze využít k motivaci a spojit se s nimi. Až nyní moje máma více přijímá mé nekonvenční zájmy. S podporou ostatních se pomalu učím, že mé zájmy jsou součástí toho, co mě dělá jedinečnou.

          Chápu obavy rodičů, že chtějí, aby jejich dítě mělo přátele, a cítím, že by jim to mohlo usnadnit život. Ale jako někdo na spektru, kdo tím prošel, chci říct rodičům, že spokojenost jejich dítěte je důležitější než jeho zapadnutí do normálu. Časem se najdou lidé, kteří ho přijmou takové, jaké je. Říkat autistům, že by se jim určité aktivity neměly líbit, protože se nehodí k jejich věku, je jeden ze způsobů, jak potlačit jejich preference, odepřít jim volbu a snížit jejich kontrolu nad svým vlastním životem.


          👉 O specifických zájmech lidí na spektru si můžete přečíst také zde. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          10 tipů, jak komunikovat s osobou s autismem respektujícím a pomocným způsobem
          20. 03. 2022
          To, že máte autismus může znamenat, že se některé dovednosti naučíte později než vrstevníci. Když nenaplňujete očekávání lidí ve svém okolí, můžou se stát netrpělivými. Mohou vám vyčítat, že jste pomalí, zlobiví, špatní, hrubí nebo bezohlední. Místo kritiky autistů raději hledejte způsoby, jak jim věci vysvětlit a jak je věci naučit. Neodsuzujte je za to, že se nechovají tak, jak si vy představuje ani za to, že se nejprve potřebují naučit to, co ostatní dokážou intuitivně zachytit. Mějte na paměti jejich důstojnost a za autismus je netrestejte.  
          Potřebujeme maskovat projevy autismu?
          20. 07. 2022
          Naše společnost vnímá lidi i s mírným postižením automaticky jako méněcenné, méně schopné, méně kompetentní, méně vhodné a také často i jako méně hodné. Ve světě existuje široce rozšířená představa, podle mě teda zcela mylná, že takzvaný „vysoce funkční autismus“ znamená „pohodový autismus“. Ti z nás, kteří jsme označeni jako „vysoce funkční“, míváme dobré jazykové schopnosti, jenže to automaticky neznamená, že je pro nás svět snadný. 

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.