Příběhy o životě s Aspergerovým syndromem
Datum publikace
18. 02. 2023Aktualizováno
17. 02. 2023
Aspergerův syndrom (AS) patří mezi poruchy autistického spektra. Vyznačuje se především potížemi v komunikaci a sociálním chování, které jsou v rozporu s celkově dobrým intelektem (u některých jedinců může být i nadprůměrný) a řečovými schopnostmi (pasivní slovní zásoba bývá bohatá, vývoj řeči není opožděn). Lidé s Aspergerovým syndromem mají problémy s navazováním přiměřených vztahů s druhými lidmi. Mají problémy v porozumění základním pravidlům v sociální interakci. Jinými slovy, mají potíže v tom, jak mohou druhým lidem dát vhodným způsobem najevo, že je konverzace s nimi zajímá či naopak, kdy mohou vstoupit do konverzace druhých lidí, jak naslouchat druhým lidem a jak vhodně reagovat v různých situacích s využitím řeči těla. Jejich komunikační dovednosti jsou slabé a následkem toho se pak raději interakci s druhými lidmi vyhýbají nebo se chovají nevhodným způsobem. Obtížně chápou mimoslovní komunikaci. Mimika i gesta bývají u lidí s AS omezené. Někdy mohou negativně reagovat na změny nebo mohou lpět na rituálech či nutkavě vykonávat určité činnosti. Pokud má vše svůj standardní denní režim a řád, cítí se lidé s AS bezpečněji a jistěji. Tento fakt ale způsobuje, že se snižuje jejich schopnost reagovat flexibilně v sociálních situacích. Mnozí lidé s AS mají speciální zájmy (někdy až nutkavého charakteru, kterým podřizují náplň všedního dne). Z dětí s Aspergerovým syndromem vyrostou dospělí s Aspergerovým syndromem. Jedná se tedy s věkem "neodezní".
(Autorkou úvodního textu je PhDr. Lucie Bělohlávková, kognitivně-behaviorální terapeutka.) |
V následujícím článku Vám nabídneme dva příběhy rodičů, kteří mají dítě s Aspergerovovým syndromem (AS). První z textů shrnuje zkušenosti maminky malého chlapce, jehož speciálním zájmem jsou počty a čísla. Ta má podle svých rodičů raději než lidi okolo. Vzniká tak řada nečekaných a občas i humorných situací, například když se čtyřletý Honzík začne sám od sebe učit počítat japonsky.
Druhý příběh je ukázkou z knihy Výjimečné děti a reflektuje zkušenosti maminky dospívajícího syna s chováním náročným na podporu, u kterého byl diagnostikován AS až na druhém stupni ZŠ.
👇 Pokud by vás více zajímaly přímé zkušenosti osob s AS, pod tímto textem najdete přehled článků od autorů s AS, kteří se podělili o své zkušenosti např. se získáváním a přijmutím diagnózy, s výběrem školy nebo sháněním práce.
Názory