heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Mateřská škola a předškolní vzdělávání
          5. Adaptace dětí na nové prostředí ve speciální MŠ – dotazy rodičů

          Adaptace dětí na nové prostředí ve speciální MŠ – dotazy rodičů

          Autor:
          redakce AutismPort
          Datum publikace
          27. 08. 2024
          Aktualizováno
          18. 09. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Adaptace dětí na nové prostředí ve speciální MŠ – dotazy rodičů

          Nástup dítěte do mateřské školy je významným krokem jak pro dítě, tak pro jeho rodiče. Často se tak pojí i s řadou otázek a nejistot, které mohou pramenit z obav z toho, jak se dítě adaptuje na nové prostředí a kolektiv. Pro mnoho dětí je mateřská škola prvním místem, kde pravidelně přicházejí do styku se svými vrstevníky a kde se učí fungovat v novém režimu. Jak mohou rodiče usnadnit tuto adaptaci a přispět k tomu, aby se jejich dítě cítilo v mateřské škole dobře? Na otázky odpovídá Monika Junová, ředitelka mateřské školy při NAUTIS, která se také podělí o své zkušenosti a doporučení pro rodiče dětí s autismem.

          Jak dlouho adaptace dětí na prostředí mateřské školy zpravidla trvá?

          To, jak dlouho si děti na nové prostředí zvykají, je velmi individuální. Z mé zkušenosti naprostá většina dětí, které k nám první den do školky nastoupí, je v pohodě a změna prostředí jim nijak zvlášť nevadí. Jsou ale samozřejmě i děti, které se adaptují déle. Snažíme se tak všem dětem dát prostor na to, aby se ve školce rozkoukaly a zvykly si na nové prostředí, což trvá většinou jeden až dva měsíce. Necháme je, aby si hrály, aby byly ve svém spokojeném módu. Nenutíme je do řízených činností. Po měsíci či dvou se je snažíme postupně začleňovat do řízeného programu. Při motivaci k činnostem vycházíme z toho, co dané dítě baví, chceme, aby se ve školce cítilo co nejpříjemněji.  

          Jak můžou vypadat první dny po nástupu dítěte do MŠ z pohledu rodiče, jak časově náročné to pro něj může být?

          Z mé zkušenosti není potřeba, a ani příliš žádoucí, aby rodiče trávili s dětmi první dny přímo ve třídě. Doporučuji však rodičům, aby si alespoň první dva týdny nechali trošku flexibilnější, protože jim můžeme v průběhu dne zavolat, aby si dítě vyzvedli dříve. Některé děti potřebují pozvolnější adaptaci a je u nich vhodnější, aby si je rodiče přišli vyzvednout klidně už po hodině nebo dvou. To bývá zejména v případech, kdy děti pláčou a dostávají se do afektů. Avšak i u dětí, které adaptaci zvládají dobře, doporučujeme postupné navyšování hodin strávených ve třídě. Díky tomu je pro dítě adaptace na nové prostředí příjemnější a rychlejší.

          
          

          Je z vaší zkušenosti potřeba opětovné adaptace i u dětí, které už do školky před prázdninami docházely?

          Většinou ano, plynulejšímu návratu pomáhá, když dítě netráví ve školce rovnou celý den. Proto rodičům doporučuju, aby první týden po dvouměsíční prázdninové pauze pro dítě chodili raději už po obědě.

          
          

          Jsou nějaké požadavky, které když dítě nesplňuje, můžou být pro jeho přijetí do MŠ překážkou?

          Nevím o ničem, speciální školky jsou víceméně připravené na jakékoliv potřeby dětí a jsou schopné se jim přizpůsobit. U běžných školek bývá podmínkou, že dítě nesmí mít pleny.

          
          

          Je podmínkou pro přijetí do speciálních mateřských škol předložit dokumenty od odborníků?

          Ano, pro přijetí do speciální mateřské školy je důležité doporučení ze speciálně–pedagogického centra (SPC) nebo z pedagogicko–psychologické poradny (PPP).

          
          

          Jak je tomu s komunikací u neverbálních dětí? Musí děti už před nástupem zvládat nějakou formu komunikace?

          Nebývá podmínkou, aby děti ovládaly alternativní nebo augmentativní komunikaci (AAK). Vždy se rodičů ptáme, zda jsou děti na nějakou formu komunikace zvyklé – ať jsou to kartičky, gesta či něco jiného. Pokud zvyklé nejsou, nastavujeme komunikační formu po nástupu do školky ve spolupráci s rodiči. Většinou začínáme obrázkovou komunikací, protože bývá pro děti s autismem nejsrozumitelnější, běžná je ale i kombinace více komunikačních metod. Často se stává, že děti začnou v průběhu školního roku docházet na nějakou terapii, pak je potřeba zohlednit komunikační přístupy i mimo školku.

          
          

          Doporučujete rodičům nějaké konkrétní pomůcky, které by mohli při domácí přípravě na nástup do MŠ využít?

          Obecně je dobré naučit děti základním pracovním dovednostem. Stačí, když si rodič každý den s dítětem sedne na pět nebo deset minut ke stolu a zkouší spolu vykonávat různé úkoly, například přiřazovat tvary a barvy. Pokud rodič zrovna nemá po ruce speciální pomůcky, můžou společně v rámci cvičení klidně házet těstoviny do PET láhve. Prakticky jakákoliv činnost, u které dítě zvládne sedět u stolečku a věnovat se jí s rodičem po dobu pár minut, je dobrou přípravou pro nástup do školky. Díky tomu si dítě může osvojovat základní pracovní dovednosti.

          mš_nacviky.png

          
          

          Jaký je ve speciálních MŠ počet dětí ve třídě a jaký bývá poměr dětí na pedagogické pracovníky?

          V naší školce máme deset dětí v jedné třídě a pět pedagogických pracovníků. Většina speciálních školek má takto snížené počty dětí ve třídách – většinou v nich bývá okolo dvanácti dětí.

          Počet dětí v jedné třídě speciální MŠ obvykle bývá mezi 6 až 14. Tento počet je výrazně nižší než ve standardních mateřských školách, kde může být ve třídě až 28 dětí. 

          Tyto parametry jsou upravovány vyhláškami a zákony Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, konkrétně vyhláškou č. 27/2016 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.

            
            

            Jak v MŠ řešíte krizové situace u dětí s chováním náročným na péči?

            Pokud to jde, tak se snažíme dítě uklidnit. Před začátkem docházky do školky rozdáváme rodičům dotazníky, ve kterých se jich ptáme mimo jiné i na otázku – Co vaše dítě uklidní v afektu? Pokud v dotazníku nic, co by dítě uklidňovalo, uvedené není, většinou ho odvedeme mimo kolektiv, aby bylo samo a nemělo okolo sebe žádný rušivý element. Snažíme se dítě uklidnit, nabízíme mu oblíbené hračky, jídlo či pití. Pokud se však dítě dostane do fáze afektu, která trvá už okolo hodiny, pak voláme rodičům, jelikož na ně děti zpravidla v těchto situacích reagují nejlépe.

                    👉 Příklad toho, jak může vypadat dotazník pro rodiče najdete ZDE. 

            
            

            Jak vypadá komunikace školky s rodinou?

            Doporučila bych všem školkám, aby hned na začátku školního roku rozdaly dotazník pro rodiče a zjistily si aktuální informace o dítěti – co ho rozčílí, co uklidní, zda je zvyklé chodit za ruku, zda venku utíká, sbírá odpadky nebo nedopalky a podobně. Tyto informace jsou pro nás kostrou, ze které si dokážeme udělat základní přehled o dítěti. Také komunikujeme s rodiči denně při předávání dítěte. Říkáme jim, zda bylo všechno v pořádku, jestli se vyskytl nějaký problém a jak jsme ho případně řešili. Se mnou si můžou rodiče domluvit také individuální konzultace, kde si shrneme pokroky a věci, na kterých chceme dále pracovat. Otevřenou komunikaci s rodiči vnímáme jako velmi důležitou, proto se na nás můžou také kdykoliv obrátit písemně přes naši aplikaci.

            
            

            Jak je to s financováním, doplácejí rodiče nějaké finance např. na nákup pomůcek?

            Ve speciálních mateřských školách jsou didaktické pomůcky, stejně jako hygienické potřeby a další vybavení, obvykle financovány z prostředků školky. Rodiče tedy zpravidla nepřispívají na pomůcky nad rámec školkovného. U nás vybíráme peníze navíc jenom na výlety a vstupné, jinak rodiče nic dalšího platit nemusejí.

            
            

            Je ještě něco, co byste rodičům doporučila?

            Na základě zkušeností bych doporučila, ať nám rodiče nezatajují nebo si nepřikrášlují informace o svých dětech, protože na to, jak tomu opravdu je, stejně později přijdeme. Rozumím tomu, že mnohdy je obtížné se o některých tématech bavit, ale není důvod se před námi stydět. Ve speciálních školkách počítáme s tím, že děti budou mít různé projevy, včetně těch méně standardních či složitějších. Pokud se o tom s námi rodiče dokáží bavit otevřeně, můžeme tak předejít některým nepříjemným situacím.

             


            Jůnová_M_rozhovor_medailonek.png

            
            

            Bc. Monika Junová

            ředitelka MŠ při NAUTIS 

            Vystudovala speciální pedagogiku na Univerzitě Jana Ámose Komenského a s dětmi pracovala 12 let jako učitelka v mateřské škole. V NAUTIS nyní působí na pozici ředitelky MŠ. „Práce s dětmi je pro mě velice naplňující, všestranná a různorodá. Velmi mě baví, že mohu děti něco naučit a zároveň se mohu učit o sobě samé.“ V minulosti pracovala v běžné i soukromé mateřské škole. S dětmi s PAS přišla poprvé do kontaktu v rámci integrace. „Svět dětí s PAS mě vždy velmi zajímal a byl také tématem mé bakalářské práce. Z tohoto důvodu jsem se poté rozhodla změnit práci a jít pracovat do mateřské školy, která se věnuje právě dětem s poruchami autistického spektra. Mým cílem vždy bude, aby děti byly v naší mateřské škole spokojené a chodily do školky s radostí,“ dodává.

             

            Nautis bannerNautis banner

            Návazné články

            Pedagog mateřské školy – dobrá praxe inkluze dítěte s PAS
            12. 01. 2021
            Někdy děti přicházejí do mateřské školy (MŠ) již se stanovenou diagnózou, často to však bývá právě pedagog, kdo upozorní na odlišnosti v chování dítěte. Vždy je nutné na nastalou situaci reagovat, pomoci dítěti se začleněním do kolektivu, s komunikací, hrou... Pedagogové MŠ popisují svou zkušenost s dětmi s PAS a metody, které se jim osvědčily a dítěti zajistily spokojenější pobyt ve školce.
            Úloha asistenta pedagoga v MŠ
            09. 11. 2022
            ...Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, a to zejména žáci s PAS byli zmiňování v negativních souvislostech, často se skloňovaly obavy z toho, že budou negativně ovlivňovat vzdělávací proces a klima ve třídě. Stejný postoj společnost, a to včetně pedagogické veřejnosti, zaujímala i k asistentům. Tento fakt částečně vyplýval z mylného předpokladu, že se jedná o osobního asistenta žáka, a ne o partnera a kolegu pedagoga, který mu mimo jiné má být nápomocen ve vzdělávacím procesu a řadě dalších aspektů.
            Jak těžké bylo pro dítě s PAS sehnat MŠ?
            14. 12. 2023
            Tomáškovi je dnes pět let a má diagnostikovaný dětský autismus. Mateřskou školku jsme pro něho hledali od jeho tří let. V SPC nám doporučili speciální mateřskou školu v našem městě (jsme okresní město a je u nás jediná).

            Názory

            Napsat svůj názor:

            Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

            This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.