28 tipů na stimulační hračky a pomůcky pro děti i dospělé s PAS
Datum publikace
15. 02. 2024Aktualizováno
17. 06. 2024
Tento článek má za cíl normalizovat autostimulační chování neboli stimming a také autistické stimulační hračky. Stimming je ve skutečnosti činnost, kterou vykonáváme v jisté míře všichni, abychom se uklidňovali při nadměrné vnější stimulaci. Přistihli jste se například někdy, že si nudou nebo kvůli frustrací klepete nohou? Pak se mohlo jednat právě o stimming.
Proč se tedy stiming řeší častěji u osob s neurovývojovou poruchou, obzvláště pak u osob s poruchou autistického spektra? Lidé na spektru mívají totiž větší potíže se smyslovým přetížením, anebo naopak nadměrným vyhledáváním senzorických podnětů.
V tomto článku se s vámi podělím o to, co je stimming a o 28 tipů na stimulační hračky pro děti i dospělé s autismem. Mnohé z jsou ve skutečnosti předměty každodenní potřeby, které můžete najít i ve svých domácnostech.
Stimmiing je autostimulující chování běžné u osob s autismem. Autisté jej využívají k regulaci smyslových vstupů. Mezi příklady stimmingu patří mávání rukou nebo pohyby prstů. Stimování tak může být velmi nenápadné, ale může mít i výrazné projevy až po autoagresi. Například mnohé z autistických dospívajících dívek, se kterými pracuji na své klinice, jsou vysoce společensky uvědomělé a věnují se stimulačnímu chování, které nepřitahuje pozornost okolí, např.:
|
Stimulační hračky a pomůcky: O co se jedná?
O stimmingu se často hovoří ve spojitosti s autisty, kteří mají specifické potřeby, poruchu učení či poruchu intelektu. Stimming však zpravidla realizují autisté všech věkových kategorií a schopností bez ohledu na intelekt a přidružené poruchy učení.
Stimulační hračky jsou pak předměty navržené tak, aby poskytovaly smyslovou stimulaci a pomáhaly regulovat nervový systém. Mohou být použity k vybití přebytečné energie, snížení stresu a úzkosti, ke zvýšení koncentrace nebo navození emoční pohody.
Stimulační pomůcky mohou mít různý tvar, velikost a texturu. Může se jednat o předměty, které mají originální vzhled a zářivou barvu. Předměty mohou být vytvořeny z jemných materiálů, tvrdého plastu a někdy jsou jejich součástí další malé části, se kterými je možné různě manipulovat.
Smyslové potřeby
Zpracovávání vnějších vjemů, a tedy i smyslové potřeby lidí na autistickém spektru jsou odlišené od neurotypických osob, U autismu jsou senzorické potřeby ovlivňovány na základě toho, jak mozek zpracovává senzorické stimuly. Osoba s PAS tak může být přehnaně reaktivní na smyslové podněty, nebo naopak nedostatečně reaktivní, případně dokonce pociťovat kombinaci obojího, což označujeme jako poruchu senzorické integrace nebo také poruchu senzorického zpracování. Senzorická citlivost může způsobit nadměrnou nebo nedostatečnou stimulaci různých typů smyslových vstupů, jako jsou – dotyk, chuť, čich, zvuk a vizuální vstup.
Dítě tak může být například silně přestimulováno dotykem. Může být pro něj obtížné trávit čas v přeplněných prostorách nebo nosit určité kusy oblečení. Abychom podpořili celkovou pohodu a fungování osoby s PAS, je zásadní, abychom rozuměli jejich smyslovým potřebám a řešili je. Senzorické a stimulační hračky nám v tom mohou pomoci.
Výhody a výzvy stimmingu
Jako dětský psycholog a jako osoba s mnoha neurodivergentními členy rodiny vím, že stimulace přináší mnoho pozitivních benefitů, ale může také představovat určité výzvy.
Výhody:
- Reguluje úrovně vzruchů;
- Sebestimulační chování poskytuje podporu a uvolňuje stres;
- Stimming může pomoci filtrovat senzorické vjemy přicházející z vnějšího prostředí;
- Může sloužit jako vyrovnávací mechanismus pro zvládání problémů se smyslovým zpracováním;
Výzvy:
- Může probíhat formou sebepoškozujícího stimulačního chování;
- Společnost ho může stigmatizovat nebo špatně chápat;
- Může narušovat každodenní úkoly nebo sociální interakce;
- Některé sebestimulační chování může v určitých prostředích, jako je třída, působit rušivě.
Stimulační hračky a pomůcky, které najdete v domácnosti
Stimulační hračky nemusí být vždy speciální předměty zakoupené v obchodě, za které utratíte jmění. Pro mnoho autistických dětí nebo dospělých jsou stejně účinné i věci každodenní potřeby, které můžete najít v domácnosti, např.:
- Suché zipy: Suché zipy mohou poskytnout uspokojivý hmatový výstup a zvuk. Také pomáhají dětem rozvíjet jemnou motoriku pomocí manipulace.
- Korálky nebo potřeby pro výrobu šperků: Korálky můžeme použít jako hmatovou aktivitu, kterou lze přizpůsobit individuálním potřebám dítěte. Některým dětem bude například prospívat zkoumání různých korálků vyrobených z různých materiálů a textur. Ostatní si užijí opakující se manipulaci nebo navlékání sady stejných korálků.
- Kuličky: Studená a hladký povrch kuliček může mnoha dětem poskytnout uklidňující smyslovou zpětnou vazbu. Cvrnkání do kuliček může být také uklidňující a může poskytovat uklidňující zvuk.
- Bublinková fólie: Bublinková fólie může být skvělým pomocníkem pro zvládání stresu, díky využívání určité síly v rukou i díky zvukům při praskání.
- Peříčka nebo prachovky: Peří může poskytnout lehký dotek nebo lechtání, které mnoho dětí považuje za velmi uvolňující.
- Oblázky nebo kameny: Oblázky nebo kameny mohou být hladké nebo drsné nebo kombinace obojího. Tato kombinace různých povrchů může regulovat to, jak senzorický systém zpracovává smyslové informace. Prozkoumávání kamene pomocí všech smyslů může být také uvolňujícím cvičením.
- Balónky: Když nejsou nafouknuté na plnou kapacitu, jsou skvělým nápadem na stimulační hračku pro děti. Opakované mačkání a uvolňování balónku může podpořit sílu a cit v rukou a být uklidňující.
- Magnety: Manipulace s magnety a hraní si se silou jejich tlaku a tahu může poskytnout hmatový stimul, který pomáhá tréningu koordinace rukou a očí.
- Lak na nehty. Velmi uspokojivé může být sloupnutí laku na nehty. Může to být alternativa k odlupování kůže.
- Nálepky: Mohou poskytnout vizuální stimulaci jasnými barvami a zajímavými tvary, ale co je nejdůležitější, může být uspokojující přejíždět po nich prstem a cítit rýhy na okrajích. Nálepky „Scratch & Sniff“ („poškrábej a přivoň)“ nabízejí další smyslový rozměr.
- Kroužky na klíče: Kroužky na klíče / přívěsky na klíče jsou samozřejmě k dispozici v mnoha tvarech a velikostech. Mohou být kovové nebo plastové, látkové nebo kombinované. Autistické děti často úspěšně používají kroužky na klíče jako smyslové pomůcky, protože jsou nenápadné a mají je běžně po ruce. Lze je hladit, manipulovat nebo je zkoumat ústy (pokud jsou čisté).
Stimulační hračky a předměty, které může dítě používat ve třídě
V této sekci jsem konkrétně vybrala stimulační hračky, které příliš nepoutají pozornost a nerozptylují tak ostatní studenty hlasitým zvukem nebo výraznými pohyby. Je však důležité se domluvit s učitelem, aby žákovi povolil použití stimulační hračky v hodině. Pokud tomu učitel není nakloněný, zkuste mu vysvětlit, že stimming pomáhá regulovat vašemu dítěti emoce. (Nebo mu ukažte tento článek).
- Antistresové míčky: Mačkání antistresových míčků může uvolnit velké množství napětí.
- Inteligentní plastelína: Má všestranné využití, lze ji tvarovat různých tvarů, opakovaně odlepovat od tvrdého povrchu, jako je lavice. Lze ji válet, mačkat nebo přehazovat z ruky do ruky.
- Vlasové sponky nebo gumičky: Je možné je různě natahovat a kroutit a lze je nenápadně mít na lavici nebo pod ní.
- Mazací gumy: Mohou poskytnout jemný stimul díky kroucení, mačkání nebo trhání.
- Speciální stimulační hračky
Pokud vaše dítě pravidelně zažívá smyslové přetížení nebo hledá více smyslových vstupů než jiné děti, níže najdete některé z osvědčených stimulačních hraček, které můžete vyzkoušet:
- Kousáky: Jsou jednou z oblíbených stimulačních hraček mezi dětmi, které přicházejí do mé kliniky. Náramky a náhrdelníky jsou jemné a mohou být vždy po ruce v různých denních dobách. Mnoho dětí považuje orální stimulaci (jako je sání nebo žvýkání) za uklidňující. Výhodou je, že tento šperk lze mít v průběhu dne kdykoliv u sebe.
- „Hračky Tangle Fitget“ : Mají různé tvary i materiály lze s nimi manipulovat v mnoha směrech. Tlak a tah těchto pohybů je příjemný dětem, které mají potřebu třepat rukama.
- Senzorické bloky: Jsou vyrobeny z různých materiálů a textur, které poskytují zpětnou vazbu pro různé smysly včetně hmatu, zraku a sluchu. Často jsou nabízeny pro mladší děti, ale mohou si je užít lidé jakéhokoli věku.
- Fidget spinnery: Díky opakovanému točivému pohybu a díky vizuální stimulaci jsou tyto hračky velmi oblíbené. Někteří autisté také rádi točí fidget spinnerem blízko očí.
- Tekuté přesýpací hodiny: Mohou poskytnout uklidňující vizuální stimulaci, což může opět pomoci snížit stres a úzkost. Sledování pomalých pohybů přetékající tekutiny může být skvělou mindsulness aktivitou.
Běžné hračky, které mohou fungovat jako autistické stimulační hračky
- Dětské pružiny: Je velmi uklidňující pozorovat, jak se pružina sama od sebe pohybuje, různě se natahuje a kroutí, a pak se vrací do původního tvaru.
- Magnetické: kuličky: U magnetických kuliček je nutné zapojit sílu, je možné je různě tlačit, tahat a tím s nimi dělat uklidňující opakující se pohyby.
- Rubikova kostka: Rubikova kostka je zábavnou a poutavou aktivitou pro ty, kteří mají rádi repetetivní manipulační pohyby a logické výzvy.
- Kinetický písek: Kinetický písek může být pro dítě úžasnou senzorickou taktilní zkušeností. Nemluvě také o uspokojení zraku a kreativním využití.
- Káča: Káča je skvělou pomůckou, a to hlavně proto, že na její roztočení je nutné vynaložit poměrně velikou sílu, což může být prospěšné pro regulaci smyslů. Za to pak dítě získá odměnu v podobě rotujícího pohybu, který poskytuje úžasnou relaxační smyslovou stimulaci.
- Vibrační hračky: Vibrační hračky poskytují smyslový podnět, který může pomoci s regulací nervového systému a podporuje uvolnění. Vibrace také mohou rovněž poskytnout taktilní podnět pro ty, kteří nevydrží v klidu.
- Svítící hračky: Hračky, projekční lampičky, projektory, tabulky… Světelné hračky poskytují uklidňující zrakovou stimulaci, které může pomoci se snížením hladiny stresu a úzkosti. Světla, která se různě mění, mohou poskytnout vizuální rozptýlení pro regulaci nálady jedince.
- 3D Pin art tabulka: To, že jedinec cítí hroty jednotlivých kolíčků na kůži a vytváří různé tvary, přináší uklidňující pocity. Pomocí této hračky může dítě vytvořit 3D kopii svých prstů, obličeje nebo jiných věcí, které dovnitř vloží.
Je důležité si uvědomit, že žádný typ hračky není výlučný pro žádnou konkrétní skupinu lidí nebo stereotypní chování. Pokud máte obavy ohledně stimulačních aktivit sebe nebo svého dítěte, obraťte se na odborníky (v této oblasti by vám měl pomoci zejména ergoterapeut nebo dětský klinický psycholog).
Často kladené otázky
Pomáhají stimulační hračky při ADHD?
Ano, stimulační hračky mohou pomoci osobám s ADHD tím, že mohou poskytnout potřebnou smyslovou stimulaci a dokáží „zaměstnat ruce“. Můžou tak pomoci lépe se soustředit a vyhnout se přílišnému rozptýlení. Stimulační hračky představují pro žáky s ADHD způsob, jak uvolnit energii způsobem, který je společensky vhodný a může jim pomoci se soustředit na dané úkoly.
Pomáhají stimulační hračky při úzkosti?
Stimulační hračky mohou pomoci při úzkosti tím, že poskytují smyslovou stimulaci, která může být uklidňující a konejšivá. Když se někdo cítí úzkostně, jeho tělo může být ve stavu zvýšené pohotovosti a jeho nervový systém může být nadměrně stimulován. Stimulační hračky mohou poskytnout hmatové a/nebo vizuální rozptýlení, které může pomoci regulovat nervový systém a snížit pocity úzkosti. Opakované pohyby a pocity spojené s používáním stimulační hračky mohou mít také relaxační účinek, který může mysl a tělo dále uklidnit.
I když stimulační hračky nenahrazují odbornou léčbu úzkosti, mohou být užitečným nástrojem pro zvládání příznaků ve spojení s jinými léčebnými postupy.
Je stimming to samé jako tik?
Stimování vypadá pro pozorovatele podobně jako tik, ale jsou mezi nimi důležité rozdíly. Jak stimy, tak tiky zahrnují opakující se pohyby nebo chování. Stimy ale často používají jedinci k regulaci svých smyslových vjemů a k zajištění pocitu pohodlí, zatímco tiky jsou obvykle náhlé a nekontrolovatelné pohyby nebo vokalizace, které jsou spojeny např. s Tourettovým syndromem.
Stimují i lidé bez ADHD nebo autismu?
Ano, rozhodně! Lidé bez ADHD nebo autismu mohou také stimovat. Mezi příklady stimmingu, který je běžný u neurotypických lidí, patří poklepávání nohou, kroucení vlasy nebo kousání nehtů.
Stimming nemusí být nutně známkou poruchy nebo problému, ale spíše způsobem autoregulace a vyrovnávání se se smyslovými podněty ve svém prostředí.
Za souhlas s překladem, úpravami a uveřejněním článku děkujeme doktorce Russell. Originální článek i další tipy najdete na jejích stánkách TAFT. |
Russell, L. Autism Stim Toys: 30 Awesome Sensory Ideas. TATF. Retrieved February 14, 2024, from https://www.theyarethefuture.co.uk/stim-toys-autism/


Návazné články
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Názory