Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Ukazuje se, že mají mnohdy velmi náročnou roli v rodině, přesto jsou však ve společnosti přehlíženy a není jim věnována dostatečná pozornost. Řeč je o „skleněných dětech“. Jedná se o pojem, který se v českém prostředí začíná stále častěji objevovat v souvislosti se sourozenci dětí se speciálními potřebami. Zatímco pozornost odborníků i veřejnosti se dlouho soustředila především na samotné děti s postižením a jejich rodiče, sourozenci zůstávali spíše na okraji pozornosti.
Se sourozenci dětí s autismem se potkávám v rámci své práce jako poradkyně rané péče v rodinách. Hlouběji jsem se tomu tématu věnovala právě v rámci své bakalářské práce.
Téma skleněných dětí však postupně nabývá na důležitosti nejen v odborné komunitě, ale také mezi širší veřejností. Otevírá otázky, jaké mají tito sourozenci potřeby, s jakými výzvami se potýkají a jakou podporu by sami uvítali. Odpovědi na tyto otázky jsem hledala v malé výzkumné studii, která byla součástí mé bakalářské práce. Výzkum se úzce zaměřil na skleněné děti, které jsou sourozenci dětí s autismem. V rámci výzkumu bylo uskutečněno osm hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se sourozenci ve věku 10–18 let, kteří mají bratra či sestru s autismem. Získaná data byla zpracována metodou tematické analýzy.
Přestože šlo o výzkum menšího rozsahu, umožnil detailní vhled do životních zkušeností několika skleněných dětí a nabídl možnost srovnání jejich odpovědí. Následující text shrnuje výsledky výzkumu a ukazuje, jak sourozenci popisují své potřeby a s jakými specifickými výzvami se setkávají.
Nejčastější potřebou, na kterou intaktní sourozenci poukazovali, byla potřeba blízkosti a pozornosti ze strany rodičů.
Respondenti si sice uvědomují, že jejich sourozenec s poruchou autistického spektra vyžaduje větší míru péče, zároveň ale prožívají zklamání z toho, že jejich vlastní potřeby bývají upozaděny. Na jedné straně tak stojí empatie vůči sourozenci, na straně druhé pocit opomíjení.
Je důležité zmínit, že rodičovská role v péči o dítě s autismem je velmi náročná a nese s sebou řadu výzev. Nicméně i skleněné děti jsou si vědomy své zátěže a skutečnosti, že jim okolí nevěnuje tolik pozornosti. Na což poukazuje to, že sami respondenti vyjadřovali touhu po validaci své role a po větším uznání. Vnímají, že podpora směřuje především k jejich sourozenci s autismem nebo k rodičům, zatímco oni sami zůstávají bez podpory a uznání.
Výrazným tématem byla i potřeba „běžného sourozeneckého vztahu“, který znají buďto ze svého okolí, nebo z obecně přejímaných představ o tom, jak by měl sourozenecký vztah vypadat. Někteří si přáli sdílet se svými bratry či sestrami aktivity, které jsou pro jejich vrstevníky samozřejmostí, například hrát společně míčové hry.
V realitě se však častěji stává, že se musí přizpůsobovat zájmům sourozence s autismem. Přesto hledají vlastní cesty, jak trávit čas společně, nicméně většinou tak, že se podřídí specifickým potřebám sourozence.
Sourozenci dětí s autismem také upozorňovali na náročnost rodinného prostředí a vyjadřovali potřebu odpočinku. Objevovala se touha po společném a klidném čase s rodinou, což je mnohdy v rozporu se specifickým chováním dítěte s autismem. Skleněné děti také touží po chvílích o samotě, kdy by na chvíli unikly od hektické atmosféry spojené s péčí o dítě s autismem. Tato potřeba může být signálem určitého přetížení a ukazuje na význam fyzického ale také psychického odpočinku. Sourozenci potřebují dostatek času o samotě, bez zahlcení podněty a požadavky.
Ukazuje se, že sourozenci nenacházejí potřebnou podporu a pochopení u svých vrstevníků, kteří řeší zcela odlišné starosti, jejich věku přímo úměrné. Mnozí respondenti popisovali, že se o situaci doma a o tom, co zažívají, raději s kamarády nebaví, protože vnímají, že jim okolí nerozumí.
Chybějící pochopení vede k uzavřenosti, pocitu osamění a obavám ze stigmatizace. Výjimkou byly situace, kdy narazili na vrstevníka s podobnou zkušeností, tehdy se sdílení stalo přirozeným a úlevným, což naznačuje, jak důležitá je možnost kontaktu s někým, kdo si prochází podobnou životní situací.
Zajímavé je, že sourozenci sami volají po informacích o autismu, které by jim pomohly lépe pochopit chování svého sourozence s touto diagnózou. Někteří by uvítali srozumitelněji podané informace, jiní si je aktivně sami vyhledávají a reflektují, že jim získané znalosti pomáhají lépe chápat náročné situace a zmírnit frustraci z chování jejich sourozence. Ukazuje se tedy, že porozumění autismu může významně přispět nejen ke zvládání každodenních interakcí, ale také k posílení vzájemného vztahu mezi sourozenci.
Odborná literatura zdůrazňuje, že poskytované informace musí odpovídat věku dítěte. Glasberg (2000) upozorňuje, že schopnost porozumět autismu se odvíjí od kognitivního vývoje dítěte a s věkem se zvyšuje. Autismus navíc představuje abstraktní a komplexní pojem, který je pro děti obtížněji uchopitelný než například tělesné onemocnění. Podobně Lobato a Kao (2002) uvádějí, že sourozenci dětí s autismem často vysvětlují diagnózu méně přesně než sourozenci dětí s fyzickým postižením. Z toho vyplývá, že informace je třeba sourozencům poskytovat, ale vždy v jednoduché, srozumitelné a konkrétní podobě. U mladších dětí je nutné vyhnout se abstraktnímu vysvětlování a nabídnout jasné a praktické příklady.
Jak ukazuje studie Fjermestad a Lervik (2025), poskytnutí srozumitelných informací může výrazně snížit stres sourozenců. Intervence zaměřené na vzdělávání sourozenců prokazatelně zvyšují jejich znalosti a pomáhají jim lépe porozumět autismu.
Potřeby, které sourozenci popisují, ukazují na oblasti, na které je důležité se zaměřit při hledání vhodné podpory, ať už směrem k celé rodině, nebo formou služeb určených přímo pro skleněné děti.
Vedle potřeb, které sourozenci dětí s autismem formulovali, se v jejich výpovědích objevila i řada výzev spojených s každodenním životem v rodině. Tyto výzvy ukazují, jak náročné může být vyrovnávat se s náročnou komunikací, rodinnou dynamikou i stigmatizujícími reakcemi okolí.
Několik respondentů zmiňovalo obtížnou komunikaci s jejich sourozencem a to, jak komunikace ovlivňuje jejich vztah. Intaktní sourozenci zmiňovali časté konflikty, které plynou právě z neschopnosti porozumět tomu, co sourozenec v danou chvíli chce nebo potřebuje. Potkává se zde frustrace obou sourozenců. Bezradnost dítěte s autismem, které se snaží dožadovat své potřeby, ale není mu rozuměno na straně jedné a zoufalost jeho sourozence, který jeho přání nemůže splnit, protože nerozumí, což může vést k naprosté bezmoci.
Naproti tomu skleněné děti, jejichž sourozenec používá verbální komunikaci, zmiňovaly náročnost komunikace v oblasti reciprocity, a to v souvislosti s tím, že jejich bratr nebo sestra může být v kontaktu velmi zahlcující a intenzivní. Z tématu komunikace pak plyne, že odlišná forma komunikace vede k častějším konfliktům mezi sourozenci, které jsou pro obě strany jak emočně, tak fyzicky vyčerpávající.
Silným tématem byly situace, kdy se skleněné děti setkávají se stigmatizací sourozence na veřejnosti z důvodu jeho specifického chování. Již ve svém nízkém věku narážejí na nevhodné komentáře okolí a jsou nuceni se s nimi vypořádat. Jedná se o odsuzující pohledy okolí nebo zraňující komentáře. Sourozenci jsou v takových okamžicích zaskočeni a stávají se oběťmi dané situace. V odpovědích reflektovali, že cítí frustraci a bezmoc. Stigmatizující chování okolí se dotýká skleněných dětí samotných, ty uvádějí, že se cítí hodnoceni a vystaveni odsudku. Dopad takových situací na vrstevníky potvrzuje také studie Szatmari a kol. (2016), která upozorňuje na sociální izolaci sourozenců, která je způsobena právě stigmatizujícím chováním společnosti.
Skleněné děti provází mnoho obav, jednou z nich je nejistota ohledně toho, zda se o sebe sourozenec sám postará a jaká bude jeho budoucnost. Toto téma je pro některé sourozence dětí s autismem silným zdrojem nejistoty a obav, které nesou sourozenci již v dětském věku. Výpovědi respondentů v této oblasti jsou v souladu s tím, o čem hovoří Kaminsky a Dewey (2001), kteří zmiňují nejistotu ohledně péče a role, kterou budou mít sourozenci v budoucnu, což může negativně ovlivnit jejich vnímání a pocity vůči svému sourozenci. Konkrétně zmiňují, že mladší sourozenci, kteří se méně identifikují s rolí pečovatele, mohou prožívat více negativních pocitů, zatímco starší sourozenci nad touto situací více reflektují a přijímají svoji roli. Tyto obavy mohou vést k pocitům zátěže a ovlivňovat kvalitu sourozeneckého vztahu (Kaminsky a Dewey, 2001).
Sourozenci také někdy nesou současnou roli pečovatele s určitou ambivalencí. Na straně jedné chtějí rodičům odlehčit a pomoci, na straně druhé si uvědomují, že by to neměla být jejich přirozená úloha. To, co sourozenci prožívají, potvrzuje také Gupta a Singhal (2005). Dle nich jsou sourozenci dětí s autismem často vystavováni vysoké míře zátěže a odpovědnosti. V domácnosti často vypomáhají s péčí o sourozence, což může vést k přetížení a vyčerpání.
Sourozenci se v rozhovorech dotýkali mnoha témat. Dalším z nich bylo také to, co je mnohdy obsahem poradenství s rodiči v rané péči, a to je přijetí odlišnosti dítěte. O náročném přijímání diagnózy se často mluví právě v souvislosti s rodiči, ale zapomínáme na to, že i takové téma se může úzce dotýkat také sourozenců.
Dále skleněné děti zmiňovaly pocity nespravedlnosti v souvislosti s odlišným přístupem rodičů k oběma sourozencům. Jejich výpovědi také ukazují, že vyrůstají v prostředí, které je celkově zahlcující a náročné. Hlasité a agresivní projevy sourozence s autismem, jeho odlišné spánkové návyky, které narušují i spánek skleněných dětí, to vše ovlivňuje jejich životy.
Přestože tyto výzvy mohou být velmi zatěžující, respondenti zároveň projevovali vysokou míru empatie a pochopení jak pro svého sourozence, tak pro rodiče. Otázkou zůstává, kdo empatii a porozumění vyjádří skleněným dětem.
Výpovědi sourozenců ukazují, že si často dokážou vytvářet vlastní způsoby, jak se s náročnými situacemi vyrovnat, hledají vlastní copingové strategie a na situaci se adaptují. Přesto zůstávají mnohdy bez potřebné podpory a pochopení, což je vede k potlačování vlastních potřeb a emocí. Pokud chceme rodiny dětí s autismem podporovat komplexně, je nezbytné věnovat pozornost i jejich sourozencům. Ti potřebují nejen uznání a empatii, ale i síť cílené podpory, která jim pomůže zvládat specifickou zátěž a posílit jejich vlastní zdroje.
Tato studie byla malého rozsahu a její výsledky je třeba interpretovat s opatrností. Je nutné připomenout nejen nízký počet respondentů, ale například také to, že jinak situaci mohou prožívat sourozenci, kteří mají mladšího nebo naopak staršího sourozence. I přesto však přinesla cenný vhled do života několika sourozenců dětí s autismem a potvrdila některé závěry již existujících zahraničních výzkumů. V budoucnu by bylo přínosné věnovat se také pozitivním aspektům sourozeneckého vztahu, například rozvoji empatie či odolnosti, které se v těchto rodinách přirozeně objevují.
Zdroje:
Fjermestad, K. W., & Lervik, N. H. (2025). “His brain works in a different way”: Siblings’ understanding of autism. Frontiers in Psychiatry, 16, 1506057. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2025.1506057
Glasberg, B. A. (2000). The development of siblings' understanding of autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30(2), 143 156. https://doi.org/10.1023/A:1005468622324
Konopiská, M. (2025). Sourozenci dětí s autismem: Potřeby, výzvy a možnosti podpory (Bakalářská práce). Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta. http://hdl.handle.net/20.500.11956/201856
Kaminsky, L., & Dewey, D. (2001). Siblings relationships of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(4), 399–410. https://doi.org/10.1023/A:1005253231480
Lobato, D. J., & Kao, B. T. (2002). Integrated sibling-parent group intervention to improve sibling knowledge and adjustment to chronic illness and disability. Journal of Pediatric Psychology, 27(8), 711–716. https://doi.org/10.1093/jpepsy/27.8.711
Szatmari, P., Chawarska, K., Dawson, G., Georgiades, S., Landa, R., Lord, C., Minshew, N., Plotkin, H., Roberts, W., Smith, I., & Halladay, A. (2016). Prospective longitudinal studies of infant siblings of children with autism: Lessons learned and future directions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(3), 179–187.


Názory