heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Základní škola
          5. Legislativa ve školství aneb co se může rodiči hodit – Školský zákon

          Legislativa ve školství aneb co se může rodiči hodit – Školský zákon

          Autor:
          Dana Kebertová
          Recenzent:
          Mgr. Lenka Bittmannová
          Datum publikace
          31. 07. 2022
          Aktualizováno
          09. 08. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Legislativa ve školství aneb co se může rodiči hodit – Školský zákon
          1. Část - Obecná ustanovení

          Cílem následujících řádků je přiblížit rodičům dětí (nejen) s poruchou autistického spektra, jak jejich vzdělávání definuje zákon, jaká mají práva a povinnosti. V první části se soustředíme na obecná ustanovení Školského zákona, nejdůležitějšího právního předpisu, kterým se vzdělávání řídí.

           

          Obsah (Skrýt)
          1.   Část - Obecná ustanovení2.    Rámcové a školní vzdělávací programy 3.   Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 4.   Práva a povinnosti žáků, studentů, rodičů i pedagogů5.   Povinnosti u změn osobních údajů 6.   Práva a povinnosti pedagogických pracovníků7.   Učebnice a učební texty 8.    Školní řády

          
          

          najdete v § 1

          Školský zákon upravuje vzdělávání dětí od mateřských škol až po vyšší odborné školy. Do vzdělávací soustavy jsou zahrnuté i základní umělecké školy a jazykové školy. Školským zákonem se neřídí jesle, dětské skupiny a vysoké školy, které mají své vlastní zákony a nemohou ani využít doporučení školských poradenských zařízení (PPP – pedagogicko-psychologických poraden a SPC - speciálně pedagogických center) a s nimi spojená podpůrná opatření. 

          najdete v § 2

          V úvodu Školského zákona jsou jmenované zásady a cíle vzdělávání v ČR. Mezi zásady patří mimo jiné rovný přístup ke vzdělávání bez jakékoliv diskriminace a zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce. Zde je zákon oporou nároku na podpůrná opatření a jejich uplatňování v praxi (nejdete v § 16 a dále ve Vyhlášce 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných).

           Rámcové a školní vzdělávací programy 

          najdete v § 3 - 5

          Školský zákon řeší rámcové vzdělávací programy (RVP), ze kterých vychází školní vzdělávací programy. Rodiče se při vzdělávání svých dětí mohou setkat s různými zkratkami rámcových vzdělávacích programů:

          RVP PV – RVP pro předškolní vzdělávání

          RVP ZV – RVP pro základní vzdělávání

          RVP ZŠS – RVP pro obor vzdělání základní škola speciální, který se dále člení na Díl I. a Díl II.

          RVP G – RVP pro gymnázia

          RVP OV – RVP pro odborné vzdělávání

          RVP SV – RVP pro střední vzdělávání v praktické škole

          a další

          Dalším pojmem jsou tzv. „minimálními výstupy“, které definují minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů a najdeme ji v RVP ZV.

          Vypracovat Školní vzdělávací program (ŠVP) je povinností každé školy a velká část škol má svůj školní vzdělávací program zveřejněný na webových stránkách.

          Příklad, kdy je dobré do ŠVP nahlédnout: „Nevím jistě, jestli se mé dítě musí naučit celou malou násobilku do konce druhé třídy. Dítě známých, které chodí do jiné školy, se musí naučit jen násobky do sedmi a další násobky budou probírat až ve třetí třídě.“ Jak je to možné? Školy mají jinak nastavené školní vzdělávací programy. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání určuje pouze to, že má dítě od čtvrté třídy umět používat malou násobilku pro početní operace, takže je nutné ji do konce třetí třídy probrat. Je pak už na konkrétní škole, jestli probere celou malou násobilku ve druhé třídě a třetí třídu využije k procvičování, nebo jestli si rozloží probrání malé násobilky i do třetí třídy.

          Jak již bylo uvedeno, některé školy mají svůj školní vzdělávací program zveřejněný na webové stránce školy, jiné školy umožňují rodiči nahlédnout po vzájemné dohodě.

          Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

          najdete v § 16

          Školský zákon v §16 obecně upravuje vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Rodiče se mohou setkat s termínem škola zřízená podle paragrafu 16 odstavec 9, což může být bývalá základní škola praktická nebo základní škola speciální. §16 stručně popisuje, v čem spočívají podpůrná opatření, a stanovuje, že děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

          Vzdělávání dětí se SVP se dále řídí Vyhláškou 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

          Školský zákon v §16a upravuje pomoc školských poradenských zařízení (ŠPZ, což jsou již výše zmíněné PPP a SPC) a je zde stanoveno právo rodiče žádat ve škole o schůzku (škola – rodič – pracovník ŠPZ) v případě, kdy má rodič pochybnosti o tom, že škola postupuje v souladu s doporučením ŠPZ.

          Práva a povinnosti žáků, studentů, rodičů i pedagogů

          najdete v §21 – 22 a v §50

          Školský zákon také zapracovává práva a povinnosti žáků, studentů, rodičů i pedagogů. Práva žáků, studentů a jejich zákonných zástupců lze shrnout jako právo na vzdělávání a na informace o jeho průběhu a výsledcích. Rodiče zletilých středoškoláků může překvapit, že i oni mají právo na informaci o průběhu a výsledcích vzdělávání svých dětí. Sice svému zletilému dítěti už nepodepisují omluvenky, ale pokud studující dítě vyživují, mají právo na informaci, jak mu to ve škole jde.

          Dále jsou ve školském zákoně uvedeny povinnosti žáků, studentů a jejich zákonných zástupců. Na prvním místě je uvedena povinnost řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat. Další povinností, která není rodičům často známá, je informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání. Rodiče se někdy bojí „nálepkovat“ své dítě při nástupu do školy. Ale pokud má dítě před nástupem do školy zdravotní omezení či stanovenou diagnózu, je důležité, aby o tom škola věděla. Často se škole lépe sděluje, že má dítě skoliózu a od lékaře doporučené dvoje učebnice, nebo že dítě trápí různé alergie, než skutečnost, že má dítě PAS či ADHD. Pro školu jsou však tyto informace velmi důležité a po nástupu dítěte do školy dojde zcela jistě k jejich „odhalení“.

          Povinnosti u změn osobních údajů 

          Rodiče a zletilí studenti jsou také povinni oznamovat změny svých osobních údajů. Školský zákon stanovuje, které osobní údaje dětí škola od rodičů požaduje (§ 28). Jsou to zejména jméno a příjmení, rodné číslo, státní občanství, místo narození a místo trvalého pobytu, údaje o předchozím vzdělávání, u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami údaje o znevýhodnění, o mimořádném nadání, o podpůrných opatření atd. Dále jméno a příjmení zákonných zástupců, jejich bydliště a telefonní číslo. Pro shromažďování těchto osobních údajů škola nepotřebuje mít podepsaný souhlas se zpracováním a ochranou osobních údajů (tzv. GDPR), protože zpracování a ochrana osobních údajů plyne přímo ze školského zákona.

          Školský zákon stanovuje v § 50 povinnost rodiče (zákonného zástupce) omlouvat nepřítomnost dítěte ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů. Plnoletí studenti středních škol se omlouvají sami, rovněž do 3 kalendářních dnů.

          Práva a povinnosti pedagogických pracovníků

          Pedagogičtí pracovníci mají také svá práva a povinnosti stanoveny školským zákonem. Práva těchto pracovníků zajišťuje především jejich zaměstnavatel (zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti apod.). Zmiňme například jednu z povinností, plynoucí nejen ze školského zákona, a to zachovávat mlčenlivost, která se týká osobních údajů, informací o zdravotním stavu či výsledků poradenské pomoci ŠPZ a školního poradenského pracoviště. Bohužel, někdy se stává, že se školy natolik chrání osobní a citlivé údaje dítěte, že nepředají důležité informace z doporučení ŠPZ všem pedagogickým pracovníkům, kteří se starají o vzdělávání daného dítěte.

          Učebnice a učební texty

          najdete v § 27

          Žákům základních škol, studentům vzdělávajících se podle §16/9 na středních školách a v dalších výjimečných případech, jsou poskytovány učebnice a učební texty bezplatně. Děti z přípravných tříd a prvňáčci si učebnice a učební texty nechávají, ostatní žáci a studenti jsou povinni je na konci školního roku vrátit. V praxi je běžné, že rodiče dětem na základních školách platí pracovní sešity. S ustanovením školského zákona se to nevylučuje. Pokud rodič nemůže dítěti zaplatit pracovní sešit, pak má nárok od školy na pracovní sešit zdarma, který ale na konci roku musí vrátit zpět škole nevyplněný (např. vygumovaný nebo ve školním roce psát po domluvě se školou přes folii).

          Na většině středních škol si studenti kupují učebnice sami. Většina rodičů středoškoláků nedoporučuje kupovat učebnice přesně podle seznamu zveřejněném školou, ale počkat, jaké pomůcky bude konkrétní pedagog požadovat, a hlavně využít burz učebnic, které se často na středních školách konají, případně navštívit specializovaný antikvariát.

           Školní řády

          najdete v § 30

          Školy mají povinnost vypracovat školní řád. Školní řád upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků a studentů a jejich zákonných zástupců a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci školy, provoz a vnitřní režim školy, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů, podmínky zacházení s majetkem škol. Dále školní řád obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání.

          Se školním řádem jsou všichni seznámeni zpravidla začátkem školního roku. Žáci o něm většinou povídají na třídnické hodině se svým třídním učitelem a rodiče podepisují seznámení se školním řádem v prezenci při prvních třídních schůzkách. Ne všichni si ho přečtou a mnoho z nich na něj časem zapomene.

          Ve školním řádu by mělo být uvedeno, jak a kam se dětem zapisují známky (papírová žákovská knížka, elektronická žákovská knížka), jak rodiče omlouvají své děti (zda zápisem do omluvného listu nebo jen přes elektronickou žákovskou knížku), některé školy mají ve svém školním řádu i minimální počet známek nutných ke klasifikaci dítěte. Ve školním řádu bývá také uvedeno, jak jsou rozdělené vyučovací hodiny (kdy zvoní), jak je zajištěný pohyb dětí po škole mimo vyučování (zda a kde se děti ve škole mohou pohybovat např. o volné hodině). Nově by ve školním řádu měla být informace o případné distanční výuce. Dále jsou ve školním řádu uvedená výchovná opatření (pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření).

           

          V dalším pokračování pro vás připravujeme, co najdete ve Školském zákoně o předškolním vzdělávání a povinné školní docházce.

          Dále by vás mohlo zajímat 👇

          Zdroje

          Zdroje: Zákon ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): ČÁST PRVNÍ OBECNÁ USTANOVENÍ. 2022. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022 

          Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Zahájení povinné školní docházky aneb vstup předškoláka do základní školy
          12. 01. 2021
          Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice stále prochází mnoha změnami. Při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra musíme inovativnost mít na paměti každý den. Ze zkušeností si troufám říct, že pedagogové nejsou na vzdělávání žáka s PAS připraveni ideálně. Postupy a metody se učí tzv. „za pochodu“ – např. když je žák s PAS přijat do třídy.
          Legislativa a právní vymezení vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
          09. 02. 2021
          Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami mohou výrazně pomoci už v předškolním vzdělávání. Přečtěte si o dalších možnostech vzdělávání dětí a žáků s PAS.
          Příčiny, které mohou stát za nežádoucím chování žáků s PAS v běžných ZŠ
          30. 10. 2021
          Za problémové chování žáků s PAS mohou stát příčiny vycházející zejména ze dvou oblastí. První přímo vyplývá z diagnózy PAS a patří do ní např. zvýšená unavitelnost dětí s PAS, tlak na výkon, problémy se sociální interakci či s chápáním sociálního kontextu, změny a šikana. Problémové chování ale ovlivňují také příčiny spojené se speciálně pedagogickou oblastí.
          Příklady dobré praxe při začleňování dětí a žáků s PAS do běžných škol
          22. 07. 2023
          Integrace žáků s PAS do běžných škol se postupně rozvíjí od 90. let minulého století. Výrazně se začaly zvyšovat počty integrovaných žáků po roce 2016, kdy vešla v platnost vyhláška č. 27/2016Sb., která dala jasná pravidla a finanční podporu zařazování dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Ačkoli se vyskytuje stále řada problémů při začleňování dětí s PAS, situace se postupně zlepšuje. Bohužel se vzděláváním uvedené cílové skupiny jsou stále spojovány různé mýty, které zařazování dětí a žáků s PAS brání, například: „Každý autista je agresivní,“ „Jde o nevychované děti,“ „Je to móda...“ vysvětluje 

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.